Prehled nastroju (La)TeX -> HTML

Helena Vildova xvildova at informatics.muni.cz
Sun Jun 8 13:57:59 CEST 2003

On Mon, 2 Jun 2003, Honza Houstek wrote:

> Snazim se udelat si nejaky uceleny obrazek moznosti prevodu z TeXu do
> HTML. Jde o to veci primarne urcene k tisku, ktere pripravujeme v
> (La)TeXu, vystavovat take na webu v nejake pristupnejsi forme, nez je
> postscript ci PDF.
>
> Nektere nastroje znam, nektere pravdepodobne ne, ale byl bych vdecny,
> kdyby mi nekdo poslal nejaky prehled + _velmi_ kratky popis o co jde.
>
> Hodlam obetovat cast sveho volneho casu na to, abych o tomto tematu
> zpracoval nejakou webovou stranku, pokud uz neco podobneho neexistuje.
> Takze predem diky za vsechny namety.

Ahoj,

jako diplomku delam modul do Apache (Apache 2.x, vlastne konkretne
vystupni filtr), ktery vezme HTML stranku s kousky (La)TeXoveho zdrojaku
(matematicke vzorce hlavne) a cele to prevede do XML (HTML -> XHTML, TeX
-> MathML). Ten konvertor TeX -> MathML samozrejme nepisu sama, to by byla
prace na samostatnou DP, ale z toho duvodu jsem hledala na webu presne to,
co ty. Nasla jsem par konvertoru, nekolik jsem jich vyzkousela a podle me
stoji za zminku tak asi tri (ale opravdu funkcni mi prijde jeden, no mozna
dva :-) ), i kdyz jsem samozrejme nejspis nenasla vsechno:

- na prvnim miste je urcite TeX4ht (ktery asi znas), umi prevody TeXu do
HTML s obrazky, do XML, i specialne do MathML a urcite spoustu dalsich
veci, ktere jsem uz nepotrebovala odhalovat :-). Je postaveny na
spolupraci s TeXovym prekladacem, takze nejaka instalace TeXu je
bezpodminecne nutna - v konfiguracich je nutno specifikovat cesty k TeXu,
fontum... Prijde mi hodne dobry co do vysledku, jen jsem zvedava na tu
rychlost pri vetsim meritku pouziti.

- urcite se hodi zminit taky TtM, ktery nepotrebuje TeXovou instalaci
(ale prave proto se mi zda TeX4ht duveryhodnejsi) a z tech par pokusu, co
jsem s nim delala to vypada, ze je opravdu pouzitelny (jen drobnost - na
kazdou stranku dolu si prida svuj podpis).

- pak jsem nasla neco od Equation Sheet, ktery funguje jen pro LaTeX,
vypada to, a maji ho asi jen na svem webu (aspon nikde jsem to nenasla pro
stazeni). Neukazuje vysledky, jen generuje MathML zdrojak v textove podobe
- no to je spis poznamka na okraj.

Jinak uz jsem nenasla nic, co by se mi zdalo nejak vic uzitecne, ale
necham se rada poucit, ze jsem prehledla nejaky poklad :-). Druha vec jsou
samozrejme "prehravace" MathML ci TeXu - na to slouzi treba TeXexplorer,
MathPlayer, ale nejlepsi je Mozilla s vestavenou podporou MathML.

Nejake linky muzes najit treba na http://www.fi.muni.cz/~xvildova/dp/.

			Helena