zastarale pozadavky na pripravu diplomky

Matej Cepl cepl at surfbest.net
Tue Jul 1 06:19:58 CEST 2003

On 2003-06-26, 10:38 GMT, Vit Zyka wrote:
> od zverejneni navrhu na stanovisko k zastaralym pozadavkum na diplomky
> uplynulo par tydnu. Reakce nebyla velika, dostal jsem pet dopisu.

Můj postoj k celé věci je poněkud ambivalentní: řekl bych, že můj
problém je, že se koukám na celou věc z pohledu dvou různých lidí. Na
jednu stranu (jako typograf-amatér) samozřejmě souhlasím s tím, že
"řádkování dvě, šedesát znaků na řádku, šedesát řádek na stránku" je
ohavnost před tváří Hospodinovou (abych to vyjádřil alespoň dostatečně
silně).

Na druhou stranu mám pocit, že psací stroje nebyly jenom
typografický omyl, ale že vyprodukovali docela zajímavou
typografickou kulturu podobně jako řezání písmenek do dřeva
(např. Dürer a Váchal) vyprodukovalo jinou typografii, která se
asi úplně nesnáší s požadavky normální standardní typografie
ofsetové. Zároveň je hezké poznamenat, že TeX je schopen
vyprodukovat podle mého velice kvalitní ``strojopis''.

Původně jsem napsal manuscript.sty (nejnovější verze na URL
http://www.ceplovi.cz/matej/tmp (posláno na CTAN, ale ještě se
to tam neobjevilo takže tam -- a v MikTeXu :-) -- je starší
podstatně méně vyvinutá verze), když jsem setkal s výše
uvedenými požadavky (v americké verzi to zní ``řádkování dvě
a okraje jeden inch na všech stranách''), jako výraz soukromého
protestu (``když chcete psací stroj, tak ho máte mít''). Nevím
jestli je to přehnaná identifikace autora se svým dílem, ale
musím se přiznat, že výsledek se mi docela zalíbil, a poslední
verzi jsem udělal už celkem vážně. Asi bych pomocí toho nepsal
doktorskou práci (což mě čeká a požadavky na ní jsou podstatně
inteligentnější -- i když to řádkování 2 zůstává i tady), ale
několik prací jsem takhle vyprodukoval (u poslední jsem dokonce
musel použít plný Acrobat jako emulaci ``zabělítka'' :-)
a výsledek mě docela uspokojoval (což je možná jenom důkazem mého
špatného vkusu).

Mějte se krásně,

   Matěj

--
Matej Cepl,
GPG Finger: 89EF 4BC6 288A BF43 1BAB  25C3 E09F EF25 D964 84AC