hrubka ciar v tabulke

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Thu Jan 23 12:35:09 CET 2003

On Thu, 23 Jan 2003, Milan Vancura wrote:

> To mi pripomina, ze jsem chtel pozadat, jestli nekdo nevi, jakym zpusobem byly
> sazeny "klasicke" (tj. predelektronicke) odborne technicke knihy, resp.
> matematika v nich. Vypozoroval jsem, ze ta matematika je sazena skoro ve vsech
> knihach te doby stejne. Nevzpominam si ted na zadny konkretni titul, ale je
> toho opravdu skoro 100% - napr. skoro libovolna kniha pro studenty fyziky na
> MFF UK, FEL CVUT, v prazske Mestke knihovne totez apod.

Byl na to vytvoren, pokud si to dobre pamatuji, ctyrradkovy system. Take k
tomu existovaly typograficke ucebnice. Navic sazec pracoval s autorem.
Nyni v mnoha redakcich predpokladaji, ze autor ma soucasne typograficke
vzdelani, jazykovedne vzdelani, korektorske vzdelani, takze nakladatel
muze fungovat jako velka kopirka (alespon pri cteni nekterych knih mam
tento pocit). Ostatne, Knuth vymyslel TeX, protoze mu v nakladatelstvich
sazeli spatne jeho matematicke knihy. Take se kdysi nekdo ptal v americke
matematicke spolecnosti, zda existuji i jine typograficke systemy, ktere
dokazou kvalitne sazet matematiku. V odpovedi bylo, ze existuji, ale jsou
tak drahe, ze si je zadna universita nemuze dovolit.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/