pdfLaTeX a spojovani PDFek do jednoho

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Mon Feb 10 10:45:39 CET 2003

On Sun, 9 Feb 2003, Matej Cepl wrote:

> Určitě existuje i jiná cesta (přes pdfpages.sty?), ale já bych se
> chtěl zeptat odborníků na radu, kterou jsem našel kdesi na
> Usenetu a zcela mě šokovalo, že fungovala.

>    Mohl by mi někdo, kdo skutečně rozumí PostScriptu, okomentovat
> jak moc je toto řešení robustní? Anebo jsem měl jenom kliku?

PS soubor by mel mit prolog, kde se definuji makra, a skript, kde jsou
jednotlive stranky. Kazda stranka by mela byt nezavisla na jinych.
Spojovani souboru, vybirani jednotlivych stranek a zmena poradi by tedy
mela fungovat. Problem nastane, kdyz kazdy soubor pochazi z jine aplikace
a prology jsou navzajem nekompatibilni. Dalsi potiz je v tom, ze stranky
nemusi byt na sobe nezavisle a navic obsahuji definice, ktere by vlastne
mely byt v prologu. Pak muzete dokument nekde useknout a netisknout dal,
ale nelze treba tisknout od strany 5. Tak vypada napr. PS vytvoreny z
Wordu ve Windows. Navic v nekterych PS dokumentech byvaji chyby, ktere
nevadi, ale projevi se pri manipulacich.

V tomto pripade vznikly oba dokumenty z PDF. Protoze PDF ma z
programatroskeho hlediska jen omezene moznosti (nelze definovat makra),
jsou PS soubory kompatibilni. Navic makro z usenetu je docela chytre.
Nektere dokumenty naskladaji do zasobniku objekty, ktere si zapomenou
vyzvednout. Je to chyba, ale kdyz neprekrocite dostupnou pamet, na konci
dokumentu se ztrati samy a nevadi to. Zminene makro spocita objekty v
zasobniku, pak vlozi dokument, znovu spocita objekty v zasobniku a ty
prebytecne vyhodi. Pokud PS ovladac pri tisku PDF do souoboru nepridela
nejaka zverstva, melo by to fungovat.

Potiz muze nastat u bitmapovych obrazku se ztratovou kompresi. Pokud se
ponecha PS Level 2, asi to projde dobre. Pokud by pri prevodu do PS doslo
k dekompresi a ps2pdf znovu delalo ztratovou kompresi, mohlo by dojit ke
ztrate kvality. A pokud v PDF (verze 1.4) pouzivate pruhlednost, musel
byste pouzit PS Level 3, coz jeste neni v ovladacich bezne. Plny Acrobat 5
sice umi exportovat PDF do PS i EPS, jenze plny Acrobat umi i spojovat
PDF...

Predpokladam, ze pdfpages ponechavaji PDF objekty beze zmeny. Ostatne
pdftex nema PS RIP... Myslim si, ze cesta pres pdfpages je cistsi.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/