Matematicka sadzba

Anton Surda Anton.Surda at savba.sk
Tue Dec 30 18:44:23 CET 2003

Prijemny zaver roka,

neda mi, aby som na konci, pre TeXovsku komunitu, uspesneho roka upozornil
aj na isty problemik, ktory vrha tien na najsilnejsiu stranku nastroja,
ktory pouzivame - matematicku sadzbu. Skuste si vysadit
$$
N^\circ\over N^\circ
$$
zistite, ze kruzok v menovateli je voci N o dost nizsie ako v citateli
(Emtex, dviscr). Kratko som sa podival do TBN a zda sa mi, ze na to nie je
ziadny dovod. Umiestnenie horneho indexu by malo byt urcene jednym z
\fontdimen  rodiny 2.  Da sa to napravit aj jednoduchsie ako
$$
\hbox{$N^\circ$}\over \hbox{$N^\circ$}
$$   ?

Taktiez az po mnohych rokoch texovania som zistil, ze sa mi nepacia rozne
vzdialenost medzi dolnym a hornym N a zlomkovou ciarou.
Zda sa, ze vzdialenost menovatela od zlomkovej ciary nezavisi od vysky boxu
menovatela (zrejme okrem nejakych extremnych velkosti). To je asi esteticke
pri sucine viacerych zlomkov
rozne velkych pismen, ale v pripade osamotenych zlomkov by asi bolo
vhodnejsie ak by
vzdialenost medzi uciarim citatela a zlomkovou ciarou bola rovnaka ako medzi
nou a hornym okrajom najvacsieho pismena. Po prestudovani predpisu na
sadzanie zlomkov, by to islo asi urcite nejako zariadit. Zaoberal sa uz
niekto takymto problemom?

Uvedeny priklad, podla  mojho nazoru, vyzera vo Worde lepsie. Dufam vsak, ze
som tymto konstatovanim nepokazil ziadnemu skalnemu texistovi  naladu do
Silvestrovskeho vecera.

Anton Surda