Propagace a sireni TeXu - delsi

Milan Vancura milan at ucw.cz
Fri Aug 15 16:12:42 CEST 2003

Nechci flamewar, odpovidam jenom abych predal sve zkusenosti s ukazovani TeXu
ostatnim lidem.

> Takze [dokumentovane] zdrojaky LaTeXu maji 2.4MB. Je tam
> vsechno. Z definice nemuze existovat neco, co tam neni. Od

Pokud si vse, co mi chybi, dopisu sam. Pak ale potrebuji znat MNOHEM vice nez
jen zdrojaky LaTeXu a umet TeX. Nebo programovat nebudu a budu jen hledat
balicky. A jsme na tech gigabajtech.

Zakladni problem LaTeXu ale spociva nekde uplne jinde a uz jsem to jednou do
konference psal: vytvari naprosto falesne zdani noveho jazyka bez vazeb na
puvodni (virgin) TeX a principy jeho fungovani (box,rule). Takze uzivatel je
spokojen (a velmi spokojen, LaTeX simuluje vlastne Markup Language, vypada to
velmi podobne jako treba XML, coz je jiste prehledne) - ale jen do doby, nez se
neco nepovede. Z obdrzenych chybovych hlaseni je pak v naprostem soku (bez
nadsazky) nebot se najednou objevuji terminy a problemy, o kterych se nikdy
nedozvedel - protoze se nikdy nedozvedel nic o TeXu. Navic chybova hlaseni se
odkazuji na radky kodu, ktere nikdy nevidel (vnitrky L. maker) a naprosto nema
sanci jim rozumet.

Navic velka cast tech potizi ani prostredkama LaTeXu resit nelze. To kdyz
uzivatel zjisti (a navic ma zafixovano z tech ucebnic LaTeX=TeX), tak utika, co
mu nohy staci. V pripade, ze jsme komunikovali po siti, tak co mu ethernetka
dovoli :-)

Milan Vancura