Propagace a sireni TeXu - delsi

David Necas (Yeti) yeti at physics.muni.cz
Fri Aug 15 14:23:14 CEST 2003

Nevím, zda je dobrý nápad posílat ty odpovědi do konference,
ale když už se s tím začalo... (když už jsme proinvestovali
těch 80 miliard...)

>- jak jsem se k TeXu dostal?

Jednou jsem si o prázdninách přečetl TeXbook. Do té doby
jsem o TeXu věděl zhruba to, že je to věc, ve které někdo
napsal jakási skripta...

>- kdy (jak dlouho pouzivam TeX)?

Od roku 1996.

>- k cemu a kde jej pouzivam?

K sazbě veškerých tištěných dokumentů. Ať už psaných ručně
nebo generovaných. Od doby, co znám TeX, nepoužívám žádný
DTP program nebo wordprocessor. Je psaní maker použitím? Asi
spíš vedlejším efektem...

>- jake problemy me trapily na zacatku?

Na jednotlivosti už si příliš nevzpomínám. Ale rozhodně
rozsáhlost. TeX byl (a stále je) obrovský systém bez
centrální souhrnné dokumentace, takže odpovědi na svoje
otázky jsem hledal těžko, složitě a nenacházel je, i když
jsem byl, obvykle správně, přesvědčen, že už je někdo
zodpověděl, vyřešil, popsal.

>- podle ceho jsem se ucil TeX?

Z TeXbooku, přečetl jsem ho tehdy celý bez počítače. Když
jsem začal TeX prakticky používat, tak i z Jemného úvodu,
v němž se daly věci nalézt rychleji, a byl česky, ale celkem
rychle jsem z něj vyrostl. Později ze zdrojáků [maker],
z LaTeXu pro začátečníky, ze zdrojáků, z dokumentace
k jednotlivým balíčkům, ze zdrojáků, z TeXbooku naruby
a ze zdrojáků.

>- co mi chybi dnes?

EncTeX v oficiálním Web2C (nejlépe rovnou na TeX Live).

>- kolik lidi jsem privedl k TeXu?

Tak pět. Zásluhy jednotlivce se nicméně odhadují obtížně.

>- mohu neco nabidnout? (treba odkaz na uzitecnosti na svych strankach)

Snad ano. Radu, pomoc, makra, informace na webu... než
napíši disertaci, snad dopíši i Bestiář...

>- jsem clenem sdruzeni? Proc ano? Proc ne?

Jsem. Ze zvyku? ;-) Protože prostě věřím, že sdružení dělá
věci, které je dobré dělat (je to víra, takže si to moc
často neověřuji...).

>- ctu tuto konferu? (anonci bych dal samozrejme i jinam)

Čtu.

>- vyuzivam stranky a archiv CSTUGu a CTANu? Jak casto?

Využívám, ale nepříliš často. Už mám svoje metody; co znám
a používám, nepotřebuji obvykle hledat.

Yeti

--
Do not use tab characters. Their effect is not predictable.