Propagace a sireni TeXu - delsi

Milan Vancura milan at ucw.cz
Fri Aug 15 13:22:03 CEST 2003

>- jak jsem se k TeXu dostal?

Studoval jsem MFF UK a navic, ac "fyzik", jsem chodil do Karlina mezi
matematiky. Vic asi netreba dodavat :-)

>- kdy (jak dlouho pouzivam TeX)?

od 1996

>- k cemu a kde jej pouzivam?

Vlastni psani dokumentu je a vzdy byla u mne jen mala cast prace s TeXem.
Venval jsem se hlavne psani (balicku) maker pro ruzna vyuziti, i pro soukrome
a firemni ucely. Tim padem vlastne ziskavani dalsich lidi pro TeX :-)
Tim jsem take zjistil, na co vsechno se TeX nehodi, takze od nej napr. necekam
parsing vystupu z databaze, kdyz mohu pred nej predradit parser napsany v
jazyce, ktery je pro to mnohem vhodnejsi (PERL).

>- jake problemy me trapily na zacatku?

Pokud pominu, ze jsem se v te dobe zaroven ucil psat ve vi [ :-) ] tak to, co
uz tu nekdo psal - nejhorsi ze vseho je prechod z uplnych zacatku, kde je
literatury dostatek, na nejakou vyssi uroven. Navic TBN v te dobe nebyla :-)
Mel jsem ohromnou vyhodu, ze jsem mel na MFF kamarady, kteri s TeXem umeli na
vysoke urovni. Navic jsem od nich dostal zapujceny TeXbook, ktery me ovsem
naprosto zklamal. Roztristeni tematu po cele knize podle radoby obtiznosti
jednotlivych casti mi zveda vlasy hruzou jeste ted.

>- podle ceho jsem se ucil TeX?

Za nastartovani k plainu a k premysleni o souvislostech vdecim kamaradum z MFF.
Za velmi mnoho vdecim moznosti pristupu k Internetu.  Hodne uzitecna byla a je
Olsakova kniha Typograficky system TeX. Bez ni bych nikdy TeX nerozchodil s
vazbami na dalsi SW a ani nevedel, co vlastne hledat. Okamzite po zverejneni
TBN jsem zavaril starickou laserovku v labu na Karlove a bilou tusi zacal
vymalovavat pismenka na zlutem prebalu :-)

>- co mi chybi dnes?

1. cas se venovat TeXu jako za studii, pochopitelne
2. porad to same, co v roce 1997, protoze chci ukazovat TeX dalsim lidem a mam
   pocit, ze v oblasti (pouzitelne) literatury pro "obdobi" mezi Jemnym uvodem
   a TBN se nic nezlepsilo. Navic je ji vetsina o LaTeXu, ktery nemohu s
   klidnym svedomim doporucit nikomu, kdo chce TeX pochopit (a tudiz potrebuje
   literaturu).

>- kolik lidi jsem privedl k TeXu?

Tezko rict presne. 30? Je otazka, kolik z nich by mu stejne podlehlo i beze
mne, abych se nechlubil cizim perim. Rozhodne jsem mel casto situaci ulehcenou
"predvyberem" lidi danym prostredim (MFF UK, IT firmy jako SuSE apod.) A ani
nevim, kolik lidi s nim pokracuje a jakym zpusobem.

>- mohu neco nabidnout? (treba odkaz na uzitecnosti na svych strankach)

Doufam ze stale ano, i pres bod 1 v predminulem odstavci a posledni odpoved v
odstavci nasledujicim :-)

>- jsem clenem sdruzeni? Proc ano? Proc ne?

Poporade:
Nejsem.
<NULL> :-)
Protoze mi jeho cinnost pripada natolik chaoticka a nepruhledna, ze ji proste
nedokazu pochopit.  Mysleno zcela vazne a fakticky, bez jakychkoliv emoci.
Nevedel bych, jak se zapojit, jak se na jakem projektu pracuje a jestli ma
smysl do nej dal investovat cas apod. Nechci byt clenem jen proto, abych platil
prispevky a za to dostaval slevy. To mohu vstoupit do "klubu" u libovolneho
supermarketu, ty tak funguji. (na sidlisti mam na vyber rovnou ctyri :-))

>- ctu tuto konferu? (anonci bych dal samozrejme i jinam)

Ano a pokladam ji za velmi uzitecnou. Myslim, ze jeden z velmi zajimavych a
uzitecnych projektu by bylo udelat (a udrzovat, auu! :-)) jeji tematicky
roztrideny archiv.

>- vyuzivam stranky a archiv CSTUGu a CTANu? Jak casto?

Minimalne. Uz hledam pomerne malo veci celkove (protoze mam malo casu se TeXu
venovat jako driv) a navic mi prijde prave stejne chaoticky jako cstug sam,
takze mnohem rychleji najdu potrebnou informaci pres google.

S pozdravem,

Milan Vancura