Propagace a sireni TeXu - delsi

Josef Polách josef at polach.org
Sat Aug 9 23:14:11 CEST 2003

Dne pá 8. srpen 2003 10:48 jste napsal(a):

> Ja si myslim, ze rozsireni TeXu by pomohla lepsi uzivatelska dokumentace
> a jeji prezentace.

Pravda, zacatecnik nyni musi nutne tapat, nez se dopatra moznych zdroju pro
studium. Proniknout mezi TeXisty bez cizi pomoci neni nic snadneho a mnoho
lidi to odradi.

> ... k dokumentaci. Myslim, ze by bylo dobre,
> kdyby byla dokumentace pristupna ve forme nejakeho rozcestniku na webu
> CSTUGu.

To jo. Dnes se nikde BFU nedozvi (bez nesnadneho a zdlouhaveho patrani a
hledani), kde najde TeX k instalaci, podle ceho zvolit zpusob prace (plain
nebo LaTeX), ze by si uplne napred mel precist Olsakovy Kapitoly o TeXu,
rozhodnout se a pak pokracovat treba s JUDT Michaela Dooba, TeXtutorem Kamila
Tomana, obcas nahlednout do TBN, nebo spise prvne do TeXbooku, ten je
pristupnejsi, pak se zacit hloubeji zabyvat TBN... Nebo LaTeXiste: Rybicka -
L. pro zacatecniky, Neprilis strucny uvod... na dalsi urovni studium
Lamportovy knihy atd. LaTeX moc neznam, ale verim tomu, ze orientace v
balicich je pro zacatecnika nesnadna. Zrejme jich je velmi mnoho.

Co potrebuje zacatecnik? Prvni otazky jsou:
Kde a jak TO ziskam?
Jak TO nainstaluji?
Jak se TO spousti?
Podle ceho se s TIM naucim?
Jak s TIM udelam tohle a tohle (co znam treba z Wordu)?
Kdyz se pres tyto otazky dostane, vetsinou je chycen, i kdyz to samozrejme
zalezi na spouste dalsich veci.

CO TEDY S TIM MUZEME DELAT?

- napsat navrhovanou "kucharku" na jednu stranku na vyse uvedene FAQ (nikoliv
frequently ale firstly) s odkazy na literaturu a zdroje

> ...Treba ja zapasim stale s neexistenci pouzitelnych
> sablon dokumentu. Nevim, jak je napsat bez nutnosti naucit se prilis
> podrobne TeX.

- vice zverejnovat sve vytvory a jejich zdroje pro inspiraci. A spokud mozno
trochu okomentovane. Dat o tom zpravu a na strankach CSTUGu nechat vyvěsit
anotaci. Udelat dokumentovanou knihovnu.

- propagovat TeX na strednich a vysokych skolach. v casopisech, na WWW...

> ... Mozna by stalo za to vypsat
> zebricek veci, ktere lidi chteji a nabidky lidi, kteri by byli ochotni

To by stalo za anketu. I me by to zajimalo. A dalsi veci. Navrh otazek:
- jak jsem se k TeXu dostal?
- kdy (jak dlouho pouzivam TeX)?
- k cemu a kde jej pouzivam?
- jake problemy me trapily na zacatku?
- podle ceho jsem se ucil TeX?
- co mi chybi dnes?
- kolik lidi jsem privedl k TeXu?
- mohu neco nabidnout? (treba odkaz na uzitecnosti na svych strankach)
- jsem clenem sdruzeni? Proc ano? Proc ne?
- ctu tuto konferu? (anonci bych dal samozrejme i jinam)
- vyuzivam stranky a archiv CSTUGu a CTANu? Jak casto?
... to jen namatkou, doplnte to nekdo nebo zformulujte lepe nebo mi poslete
navrhy dalsich otazek. Zkusil bych to nachystat (treba formularem na svych
strankach WWW) a potom to odstartuji v listu a na ruznych mistech na WWW.
Vysledky bych nasledne zkusil zpracovat podobne jako onehdy spise technickou
anketu udelal pan Bitto a nabidnout ke zverejneni ve Zpravodaji. Tento
pruzkum bych ale zameril vice spolecensky ci lidsky nez technicky. Muzete mi
napsat na josef at polach.org nebo nejakym formularem na strankach
http://www.polach.org. Bude-li zajem, pustim se do toho. Spustil bych to asi
az po prazdninach, jednak bude vice lidi "na prijmu", druhak mam ted pilno.

> tyhle veci udelat a za kolik. Take zalozit transparentni konto u eBanky,

Toto neni tolik v penezich. Casto s penezi pada hodne peknych myslenek.
Amatersky pristup (neboli delat z Lasky to, co jini za penize) je zakladnim
principem od sameho vzniku TeXu. Ale mozna by to slo i trochu
zkomercionalizovat. Mne to ale nevoni. Nevim.

Dalo by se i hovorit o tom, ze sami jsme se prokousavali k TeXu tezko (vidim
to podle sebe, jake to je, kdyz se zacatecnik nema ve svem okoli koho zeptat)
a pak zapomeneme na to, ze bychom mohli pro novacky neco udelat.

Uz citim dopredu mozne odpovedi na tento prispevek:

-- Tak to napis. (Mam to ve fronte uz dlouho, snad se k tomu dostanu.)

-- Kdo nevynalozi trochu usili, nezaslouzi si TeX. (Nehodlam komentovat.)

-- Je to vsechno na http://www.cstug.cz (Nezbyva nez souhlasit, ale...)

Kde je ale ta hranice, jak blizko k nosu postrcit TeX zajemcum? Co chceme?
Staci nam, za sami to umime a pouzivame? Potrebujeme se zdrzovat s novymi
zajemci? Udelame z CSTUGu komorni krouzek skalnich uzivatelu nebo chceme
radeji sirsi spolecenstvi s vetsimi moznostmi?

Vracim se ke starym a casto omilanym otazkam. Patri neco udelat. Kazdy
trochu. Kousek. Rozhodne ta startovaci stranka s stranka s prehledem balicku
pro LaTeXisty jsou dobre namety.

Jasne, mne se to mluvi, kdyz jsem sam udelal jen nepatrne malo... Ale stoji
to za to. TeX stoji za to, aby se pouzival a siril. Ve dnesnim svete
povrchnosti, prumernosti a mnozstvi negativnich spolecenskych jevu je to
kousek svetla. Uz nebudu kecat, pripomenu jen Knuthovo "Labour of Love".

Pohoda, hezky den

--
Josef Polách

Odchozí zpráva neobsahuje viry, protože k jejímu vytvoření nebyly použity
výměšky Micro$oftu.
Outgoing message doesn't contain viruses, it was not created using the
secretes of Micro$oft.