RH 8/9 a enctex

Milan Vancura milan at ucw.cz
Mon Apr 14 17:46:06 CEST 2003

> To prave v te norme neni. Jak jsem psal, je to nesmyslny pozadavek, jenze
> kdyz uz mame UTF-8 a texty mohou byt v ruznych abecedach, pak je uz jen
> maly krucek k tomu, aby si to clovek neuvedomil a do ceskeho rejstriku
> poslal arabske, hebrejske, hindske, amharske a jine texty...

Jak jsem psal, nemam Pravidla ani normu ted v ruce, ale pokud si pamatuji
dobre, tak norma to resi tak, ze se misto originalu pouzije prepis do latinky.
A pak byla pravidla pro ten prepis do latinky. Jeste ze skolnich pravidel
pamatuji kapitolu o prevodu azbuky (a ne pouzivat prepis podle americkych
zvyklosti, jak se dnes stava), ke kolika takovym systemum pravidla mame, fakt
netusim.

Myslim, ze to je jedna z ukazek, ze Unicode neni vsemohouci prostredek resici
vsechny potize. Stejne jako treba problematika fontu (jaky smysl ma polotucna
kurziva Baskervile pro devanagari?). Pravdepodobne proto nikde nenajdete
pravidla pro vsechny znaky z Unicode na jednom miste. To byste museli postupne
obejit/obeslat prislusne vedecke ustavy pro dane jazyky, kazdy vam bude
odpovidat pul roku, stravite na tom podstatnou cast sveho zivota a vysledek
oceni 0.0005% uzivatelu.

Problem tedy vidim spis v hledani rozumneho kompromisu...

Pekny vecer,

Milan Vancura