Jak převést LaTeX do RTF se správným kódováním?

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Thu Apr 10 12:38:01 CEST 2003

On Wed, 9 Apr 2003, Jaromir Kuben wrote:

> [...]
Kdysi jsem uvazoval, ze si takovy program napisu sam -- tehdy jeste
latex2rtf nebyl. Stahl jsem si specifikaci formatu RTF. V tom formatu je
na zacatku oznacena znakova sada pouzita v dokumentu, ale zadna z
podporovanych znakovych sad neni vhodna pro vychodoevropske jazyky.
Znakovou sadu windows1250 ani CP852 ani ISO-8859-2 ani podobnou sadu
Windows1252 tedy podle specifikace RTF nesmite pouzit. Proc funguji ceske
RTF ve Windows a daji se otevrit vo Wordu, to tedy nevim. Nejspis proto,
ze MS nedodrzuje svoji vlastni specifikaci. Nedivte se, ze tvurci
latex2rtf netusi, jakym trikem je nedostatek ve specifikaci ve Windows
vyresen. Zalezi na tom, zda chcete natahnout text do Wordu a sam nekde
Word mate, nebo zda chcete, aby nekdo umel Vas dokument do Wordu nacist.
Pokud mate Word, existuje sharewarovy plugin do wordu, ktery umi nacist
bezny LaTeXovy dokument. Nepocitejte vsak s tim, ze do toho nebudete muset
rucne sahnout, ale na druhe strane to docela inteligentne prevadi i
matematicke rovnice. Dalsi moznosti je komercni Acrobat 5, ktery ma funkci
Save As RTF. Je to docela dobre, ale pri pokusu o prevedeni Zpravodaje z
PDF do RTF se nektere kerningy nespravne vyhodnotily jako mezislovni
mezery, jinde zase mezislovni mezery zmizely a co je nejhorsi, velka cast
textu se z neznamych duvodu prevedla do hebrejskeho fontu. Asi
nejschudnejsi cesta je pres HTML, Word ho dokaze nacist a zachovat velkou
cast formatovani, ale do HTML nedostanete matematiku jinak nez jako
obrazky.

Pokud jde o jednorazovou akci, asi bych se smiril s rucni upravou, i kdyz
to neni zadna zabava. Kdyby se to melo delat opakovane, asi bych presel na
XML a tusim, ze JFOR ma vystup do RTF. Kdysi jsem nekde cetl, ze v
budoucnu by to mel umet i FOP, mozna to umi jiz ted. Stejne se ale obavam,
ze v RTF nelze zakazat strankovy zlom napr. hned pod nadpisem. Pokud se o
to nepostara FO procesor a nenastrka na patricna mista tvrde strankove
zlomy, stejne se vysledne RTF bude muset rucne upravit.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz