Co by DEK udelal lepe, kdyby nini programoval TeX?

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Fri Oct 25 13:18:14 CEST 2002

On Fri, 25 Oct 2002, Majerech Vladan wrote:

> V diskusnim foru jsem cetl neco o virualnich fontech ... je to odpoved na 1) otazku? (P. Sojka)
> Tyka se to DVI nebo jen PS? Mam hledat odpovedi v knize Normana Walshe
> Making TeX work (mate s knihou zkusenosti)?
> Jsem konzervativni clovek, sw si instaluji jen, pokud to skutecne stoji za to, totez se tyka nakupu knih.

Idea virtualnich fontu je pomerne prosta. TeX potrebuje znat jen metricke
udaje a podle nich lame text. Ty metricke udaje jsou v tfm. DVI soubor
(zjednodusene receno) obsahuje znaky spolecne s informaci, z ktereho jsou
fontu a kde jsou na strance. DVI vlastne ani nepotrebuje metrickou
informaci, jen symbolicke jmeno fontu a kod znaku. Skutecna kresba znaku
je nutna az v okamziku, kdy nejaky DVI ovladac text zobrazuje ci tiskne.

Kdyz tvorime nove znaky, casto je najdeme v jinem fontu a lze je
zkombinovat, nebo mame font v jinem kodovani, nez TeX vyzaduje, a vlastne
jen menime kodovy vektor, nekdy pridavame do fontu \vrule, \special,
apod., tedy objekty, kterym TeX rozumi. A protoze je vhodne, aby to
vsichni delali stejne, byl vytvoren standard virtualnich fontu. Ten
virtualni font bude mit svoji metriku, sve symbolicke jmeno, takze TeX
najde tfm a DVI ovladac vi, kde k tomu symbolickemu jmenu najit popis
fontu, tj. vf. A ted si predstavte, ze si udelate virtualni font pro svoji
potrebu, ale vysledny dokument chcete poslat nekomu jinemu. Mate nejaky
dobry duvod k tomu, aby vf nebyl jest distribuovan. Udelate tedy DVI a
prozenete ho programem dvicopy. Ten kopiruje DVI do jineho DVI a pritom
interpretuje virtualni fonty (drive se to pouzivalo, kdyz se mel DVI
zpracovat programem, ktery virtualni fonty neumel).

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/