nezlomitelna mezera (WAS: LyX a vlna, opet cestina)

Hans Ginzel hans at kolej.mff.cuni.cz
Thu Oct 24 12:32:16 CEST 2002

On Thu, Oct 24, 2002 at 09:12:51AM +0200, Petr Olsak wrote:
> [...]
> jeden nebo dva prefixove znaky, za kterym nasleduji dalsi znak(y) a podle
> toho se pozna, co to je za pismeno. Neni problem ty prefixove znaky udelat
> aktivni a expandovat napr. do kodovani CSfontu. Na zacatku dokumentu by se
> pak napsalo neco jako
>
> \activeUTFeight
>
> a bylo by vystarano. Zda se mi, ze se ty prefixove znaky vubec neperou se
> znaky ceske a slovenske abecedy v ISO-8859-2, takze expanze do logu a do
> \write souboru by nevadila a opakovane nacteni by normalne akceptovalo
> vstupni kodovani ISO-8859-2, jak tomu je uz dlouho obvykle.

     Ano, pro Central Europe by stacilo aktivovat nekolik znaku
typu 110xxxxx (nevim, kde konci v unicode latinkove znaky). Nefungovali
by ovsem konstrukce jako:

	\futurelet\next\whetterletter
	\def\whetterletter{\ifcat A\next ...}

   Proto doporucuji radeji prekodovani na urovni input procesoru ala TCP
tabulky. Patch pro Web2C vitam.

> Prechod na Omegu muze byt motivovan jednim z techto dvou potreb:
>
> - pouziti 16bitovych TeXovych fontu, tj. fontu, kde potrebujeme definovat
>   vzajemnou vazbu ligaturami a kerningovymi pary pro vice nez 256 znaku.
>   To, domnivam se, neni pro provoz cestiny a slovesntiny vubec potreba.

    Obavam se, ze 256 znaku nedostacuje uz fontum z Pismolijny. Take se
obavam, ze dlouhodobe nevystacime pouze s tou cestinou a slovenstinou.
Obcas je potreba napsat jmeno zahranicniho studenta (muze byt velmi
pestre; nestrativse prestiz university kroky Vaclava IV, byli bychom na
zahranicni jmena daleko zvyklejsi; dokud nebyly neprovedeny cistky, byly
i domaci jmena pestrejsi), v obchodnim svete jsou potreba znaky
jako registred, trademark,... adobe standrad encoding; pravnici
potrebuji paragraf (jako bezny textovy znak, nikoli libustku z
matematickych fontu); humanitni inteligence potrebuje recke a hebrejske
znaky, atd. A co kdyz nam nekdo posle dokument ze zahranici? No,
ono to vlastne zahranici uz mozna nebude.

> - vyuziti konfigurovatelneho vstupniho pre-procesoru Omegy.
>   Tim by se jiste UTF-8 dalo zvladnout, ale u takove triviality, jako
>   je UTF-8 s ceskou a slovenskou abecedou si vystacime s jednoduchym
>   makrem.
>
> TeXiste si na TeXu mimo jine ceni jeho stabilitu, tezko tedy za teto
> situace budou hromadne prechazet na neco, co je ve vyvoji. Tim myslim
> Omegu. Podpora cestiny a slovenstiny totiz neni v Omeze resena, takze by
> to znamenalo prechod na neco, co neni ustaleno a je ve vyvoji. To asi
> TeXista hned tak neudela.

    To ale neznamena, ze v dlouhodobe perspektive nechce prejit na 16ti
bitove fonty / omegu. Proto ho zajimaji otazky typu: Kdy bude mozny
prechod na stabilni omegu? Jeste se vyvyji nebo jen stabilizuje? Co obnasi
vyresit podporu pro cestinu a slovenstinu? Lze nejak vyuzit jiz
stavajici podporu pro TeX? Bude se muset hodne predelat? Pozehna CSTUG
dlouhodobemu smerovani k omeze? Co muzeme, kazdy z nas, udelat pro
ustabilneni omegy? Stane se stabilni, kdyz ji nikdo nebude zkouset a
malo kdo na ni bude chtit prejit? Ma prechod smysl, stoji obeti za to?

    Povazuji se za konzervativniho, stojim pevne v plainu :-), ale presto
vitam "zdravy" vyvoj a jsem rad, ze jsem nezustal v destem stoleti u
pravoslavi. Na posledni otazku odpovidam ano.

    Nejen proto mam rad distribuci Linuxu Debian, kde jsou vzdy tri vetve
-- stabilni, frozen (pouze se vychytavaji chyby), a vyvojova. Za dalsi
priklad zdraveho vyvoje povazuji perl. Larry Wall, syn krestanskych
kazatelu, dokazal umne spojit vse stavajici, dokazal to obrodit, neco
pridat, vylepsit a nabidnout uzivateli k reseni novych potreb, bez toho,
aby musel protestovat proti stavajicimu stavu/vyvoji.

    Budeme se drzet upjate TeXu a az nas "svet prevalcuje" budeme
dolepovat podporu cestiny a slovenstiny do omegy? Nebo se o to postarame
ted, dokud je omega ve vyvoji a snadneji se daji veci ovlivnit a menit?

    Knuth dal nekolikrat pozehnani vyvoji, pocita s nim, jen si preje
prejmenovani. Proc se spoustsa uzivatelu a nastupcu chova tak kultovne?
Kdo muze za vytovreni kultu "TeX/Knuth"? Proc nemeli pokracovatele
odvahu prejmenovat a udelat dobre razantnejsi zmeny? Nebo ti, co odvahu
meli, nedostali od uzivatelu/(Cs)TUGu dostatek pozehnani, podpory?
Dopisoval jsem si s nekterimi z konference teximplementors na toto tema
a dali mi za pravdu, rovnez se ale netvarili optimisticky na vyvoj NTS.
Uvidime, pravda se nam ukaze.

Yetti wrote:
> Přesvědčme uživatele, ať používají Unicode. Je to
> sice o dost težší, ale je to věc, která se dlouhodobě
> vyplatí. V případě TeXu by to asi mj. znamenalo přejít na
> Omegu, což je dost odvážný krok.

    Ano, obcas je odvaha potreba. A Cesi cti (minimalne stanim svatkem)
odvahu sv. Cirila a Metodeje obetovat svuj rodny jazyk (rectinu) a jit do
studene (nejen klimaticky) zeme zvestovat Dobrou zpravu, prinest
vzdelani.

    Rozplyne se ceska sazba v EU, tak jako srdce ceskeho naroda
zarostlo lipami, seslo s oci, seslo z mysli, rozplynulo se v
Brandyse nad Labem a jeho vodach?

	Zdravi
					Hans Ginzel
--