LyX a vlna

David Necas (Yeti) yeti at physics.muni.cz
Sat Oct 19 14:01:28 CEST 2002

On Fri, Oct 18, 2002 at 05:53:30PM +0200, Matej Cepl wrote:

> Jediné co mi na tom vadí je, že já v podstatě NECHCI měnit
> samotný LyXový dokument, ale preferoval bych až zpracování
> následného meziLaTeXu nebo něco takového. V rámci dodržování
> WYSIWYM principu (resp.  ,,separation of presentation and
> content`` -- nevím co má co dělat zachovávání zvrhlých českých
> pravidel s obsahem mého dokumentu) bych si myslel, že přetahování
> předložek má být součástí zpracování dokumentu a ne provádění
> změn v původním dokumentu.

Problém je v tom, že existuje spousta dalších míst, kde je
nevhodné zlomit řádek (a řadu z nich nelze strojově poznat).
Např.

1.~7. 2002
Václav~II.
20~kg
obrázek~3
M.~Cejpl
tady~-- a~nebo taky jinde

Domnívat se, že mi správné zalomení zajistí nějaký program
v rámci zpracování dokumentu je naprosto zcestné.
Nezlomitelná mezera je součást obsahu a nikoli presentace
(pokud někde má být, má tam být *vždy*, nezávisle na
presentaci), a měl byste se je naučit raději psát, kam
patří.

Programy jako vlna jsou užitečné, když jsem dostal rychle
vysázet 200 stran napsaných někým, kdo o nezlomitelných
mezerách nic netušil, a nemám čas to procházet. V tom
případě volím cestu nejmenšího zla, protože vlna toho
s velkou pravděpodobností spraví více než zprasí.

Yeti

P.S.: Nekamenujte mne prosím za velikosti mezer v těch
příkladech -- já náhodou vím, jak velké mají být, ale
nechtěl jsem to zbytečně komplikovat.