Source specials (was: Akutni problem -- pomoc pro manzelku)

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Wed May 29 10:44:58 CEST 2002

On Wed, 29 May 2002, Petr Olsak wrote:

> Mohli bychom se zeptat Knutha, zda binarku, ktera ma zapnute src_specials,
> je mozne navyvat TeX. Podle meho nazoru nikoli a kdyby se o teto veci
> Knuth dozvedel, mozna by zpusobil velky humbuk. Urcite to neprojde testem
> TRIP. At je to jakkoli krasna vlastnost, musime dodrzet licencni pozadavky
> autora a nenazyvat takove veci TeXem.

Ja nejsem uplny expert na vnitrnosti TeXu, ale v popisu LaTeXovych baliku
pro pouziti barvy jsou specialni makra pro vyhozeni barvy z dokumentu.
Pritom je pry nutno pamatoat na to, ze \special muze v urcitych pripadech
ovlivnit mezerovani. Ja jsem doufal, ze po dokonceni strankoveho zlomu,
kdyz probiha \shipout, ma takova implementace nejaky hook navic, ktery z
nejake jinde udrzovane informace prida \special do jinak nezmeneneho DVI.
TeXbook i TBN presne popisuji, jake tokeny se mi na vstupu vyrabeji a co
se s nimi deje dale. Pomerne nedavno jsem to dukladne studoval, kdyz jsem
opravoval makra pro sazbu hindstiny, bengalstiny a pandzabstiny. Ted me
desi pomysleni, ze v nektere implementaci muze automaticky vzniknout
necekany \special, se kterym si ma makra neporadi...

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/