Source specials (was: Akutni problem -- pomoc pro manzelku)

Jan Houstek houstek at karlin.mff.cuni.cz
Wed May 29 08:36:39 CEST 2002

> Priznavam, ze tohle je pro me zcela nova a velmi zajimava informace.
> Nikdy by me nenapadlo, ze binarka TeXu bude o sve vuli
> (svevolne) strkat do DVI nejake \special-y. Je to
> vyhradni vlastnost Wokennich binarek, nebo se to vyskytuje
> i jinde?

Umi to jakykoliv web2c-based TeX, tedy napr. fpTeX a MikTeX na windows i
teTeX na unixech. Pouzivat ty specialy umi yap i xdvi (tomu se ovsem musi
spravne nastavit vhodny editor). Jediny rozdil je ten, ze ve windows je to
defaultne zapnute a na linux vypnute. V mem teTeXu na Linuxu se to dela
v /etc/texmf/texmf.cnf nastavenim promenne src_specials.

Priznam se, ze jsem na to taky jedno narazil. Pokusne jsem to zapnul a
makro, ktere nacitalo textovy soubor s radky ve formatu

zkratka: Jmeno <mailova at adresa>

a definovalo makra \zkratka, ktera spravne sazela tu adresu, najednou
prestalo fungovat, protoze se na zacatku kazdeho radku objevil \special,
se kterym jsem pri psani makra nepocital. Vyresil to jeden \expandafter na
vic, pouceni z toho je, ze pokud v implementaci TeXu A je to zapnute a v
implementaci B vypnute, tak nejen ze A a B davaji rozdilne dvi, ale nekdy
dokonce preklad muze selhat.

Jinak je to, uznavam, pekna ficura, ale mohlo se to resit az pri samotnem
zapisu do dvi, ne v expand procesoru (kde se o tom vlozenem \special TeX
dozvi a muze to ovlivnit jeho chovani).

-- Honza Houstek