help: rocnikovy projekt

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Thu Mar 7 12:39:20 CET 2002

On Wed, 6 Mar 2002, Matej Cepl wrote:

> [...]

Musite z PHP spustit externi program napr. funkci system(). Pokud si v PHP
zapnete safe_mode, nemusite mit povolene spousteni Texu. Zalezi na
nastaveni.

> Pokud máte možnost ovlivnit, jaký formát mají používat, tak jim
> prostě předhoďte nějakou LaTeXovou šablonu (t.j. LaTeXový
> dokument s prázdným \title a \author a bez textu). Pokud budete
> mít v preambuli toho dokumentu nastavený i hyperref, budete mít
> automaticky odkazy. Přesně tímhle způsobem to mají udělána
> všechna nakladatelství (Springer, Kluwer) -- ti si navíc dělají
> svoje vlastní makrobalíčky, ale to samozřejmě není podmínkou.

To je prave ono. Kdyz dostanete LaTeXovy dokument pouzivajici hyperref,
pak se vytvori hypertextove odkazy. Pokud budou smerovat na web, bude
vsechno dobre. Pokud budou smerovat do jinych PDF dokumentu, pak vetsinou
nebudou fungovat (to se hodi, kdyz distribuujete radu PDF dokumentu na CD,
ale linkovat z jednoho PDF doprostred jineho PDF na webu je nemozne).
Pokud autor vytvori odkazy spatne nebo je tam neda vubec, pak s tim
automaticky nic neudelate. Totez plati pro klicova slova. Bude-li dokument
v LaTeXu a bude-li mit standardni hlavicku, najdete alespon v \author
jmeno autoru a v \title nazev. Bohuzel ani LaTeX cloveka nenuti k tomu,
aby \maketitle pouzil povinne.

Dalsi potiz muze byt v kodovani. FTP ma binarni mod, kdy se prenese vse
tak, jak je, a ASCII mod, kde dochazi ke konverzi. Drive to byla hlavne
konverze mezi EBCDIC a ASCII, dnes slouzi i ke konverzi kodovani. Napr.
OS/2 pri nastaveni cestiny pouziva CP852 lokalne, ale ISO-8859-2 na
internetu. Pokud v dokumentu pomoci -translate-encoding nastavim, ze ho
mam v CP852, nebude to v pripade ASCII prenosu na serveru jiz pravda.
Pokud jej poslu binarne, kodovani se nezmeni, zustane CP852, ale taky
zustanou konce radek CRLF, takze unixovy TeX mi z kazdeho radku udela
samostatny odstavec. Pokud bude ve formulari <textarea>, kam vlozim
dokument pomoci copy/paste, pak se odesle v tom kodovani, ktere poslal
server v hlavicce Content-Type. Vetsina ceskych serveru vsak nenastavuje
kodovani na serveru, ale az v tagu <meta ...>, a pak se zejmena Netscape
casto splete a posle text v nepredvidatelnem kodovani. Netusim, co provede
form based file upload, nejspis se posle binarne, takze zustanou CRLF. Na
tohle musite v projektu pamatovat.

> Jinak mírnější řešení je možnost říci: přijmám dokumenty v LaTeXu
> se stylem scrartcl. Tečka. Ale pak je pravděpodobné, že budete
> muset kontrolovat, co všechno si vymysleli.

> Pokud máte nainstalovánu nějakou slušnější distribuci TeXu
> (tetex, TeXLive -- tam ale raději poslední verzi), tak máte
> většinu balíčků k dispozici. A opět: můžete jim předepsat, že
> cokoli nestandardního (t.j. co si stáhli z CTANu nebo odněkud
> ještě odjinud) musejí přiložit také.

Kdyz Vam poslu dokument hindsky, pak budete mit problem v tom, ze nejspis
nebudete mit prislusny balik, odpovidajici font a navic potrebujete
preprocesor. Vsechno je na CTAN, ale kdyz si nedate rozumna omezeni,
budete mit spoustu potizi.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/