archiv a diakritika

Lubos Kloc kloc at ipm.cz
Thu Jun 6 09:52:20 CEST 2002

Peter Gasparovic wrote:

> Chcel som si po dlhej dobe mimo prezriet clanky v archive tejto
> konferencie. Pri clankoch, ktore su pisane diakritikou, sa mi
> v textovom editore objavi toto:
>
> -------------------------
>
> Krom=EC ji=BE zm=EDn=ECn=E9ho vol=E1n=ED TeXu jako extern=EDho programu
> -------------------------
>
> na takychto clankoch som zabil 3x viac casu, takze prosim o radu, ako
> by som mohol tuto "rozsypanu krizovku" previest do citatelnej formy.
>
>   Peter Gasparovic

Konference je e-mailova, a pro kodovani diakritiky pouziva
tedy prostredku e-mailu, konkretne MIME. Prohlizejte
soubory pomoci nejakeho programu, ktery tohle kodovani
umi automaticky zpracovat (vsechny slusnejsi e-mail
programy ci univerzalni sitovi klienti typu Netscape).

Taky se urcite na siti najdou dekodovaci utilitky pro ruzne
platformy, ale to je zbytecne slozite.

Nejhorsi je, kdyz pocitac odesilatele napise do hlavicky
charset=iso-8859-1 ale skutecne kodovani je cp-1250.
U nekterych Win programu je snad toto nastaveni default,
a korektne nastaveneho klienta treba na Linuxu to spolehlive zmate. Asi
typicka schvalnost MS.

                                  Lubos Kloc