Dotazy zacatecnika

Lubos Kloc kloc at ipm.cz
Wed Jun 5 09:19:43 CEST 2002

Petr Mandys wrote:

> Proc to (obecne ps-specialy) nefunguje v pdfTeXu??? Format pdf, ackoli je
> primym nasledovnikem PostScriptu, tak neni zpetne kompatibilni. V
> PostScriptu je spousta prikazu, kterym pdf nerozumi, a proto Vam dvipdfm
> hlasi "Unrecognized special ignored".

Tady nejak michate dve ruzne veci dohromady. PDF muzete
vyrobit bud PdfTeXem primo (pak nepotrebujete zadne dvi....),
nebo vyrobit DVI a to pak prevest pomoci dvips a ps2pdf.
V prvnim pripade nemuzete pouzit EPS obrazky (duvody viz dale), v druhem
ano.
Trti cestu - dvipdfm - neznam. Je to samostatny dvi driver,
nebo je to jen script volajici postupne dvips a ps2pdf?

> Mozna, ze rikam/pisu kraviny, takze pokud se nekdo v dane oblasti
> orientujete vic, budu jen rad, kdyz me opravite -- apon se neco noveho
> dozvim :)

Strucne receno, format PDF sice vychazi z PostScriptu, ale
ma odlisnou podstatu - PostScript je PROGRAMOVACI JAZYK,
PDF nikoliv. PDF obsahuje vsechny zakladni "kreslici" prikazy
PostScriptu, a navic prikazy pro hypertextove funkce.
Neumoznuje ale tvorit programove konstrukce.

Prevod PS->PDF proto neni trivialni zalezitost, je pri tom
potreba nejprve interpretovat (expandovat) vsechny
pripadne programove konstrukce v PS; PS tedy nelze nejak
jednoduse "vlozit" do PDF souboru, je treba jej nejdrive
prevest na PDF format. K tomu je nutny intrpret PostScriptu,
obvykle GhostScript nebo komercni Acrobat Distiller.
Lze si predstavit upravu PdfTeXu takovou, ktera by
automaticky prohnala vlozene EPS obrazky GhostScriptem
a vkladala vysledne PDF soubory, ale zda se mne, ze by
to nebylo uplne v souladu s filosofii TeXu. Takze to
zatim musite udelat rucne (nebo si na to napsat nejaky
jednoduchy script).

Trochu jina je situace, pokud PS soubor neobsahuje
programove konstrukce a ma jednoduchou strukturu.
To plati o EPS souborech vytvorenych MetaPostem,
ktere PdfTeX dokaze vkladat bez predchozi upravy.
U obecnych Eps souboru to ale mozne neni.

                   S pozdravem,

                            Lubos Kloc