Dotazy zacatecnika

Lubos Kloc kloc at ipm.cz
Wed Jun 5 08:33:33 CEST 2002

Pavel Pech wrote:

> [...]
> Jak jsem to instaloval posilam v prilozenem souboru.
>
> Jak to provozuju:
> - Napisu zdrojovy text (cestina CP1250)
> - spustim: "tex --tcx=cp1250cs &csplain soubor"
> - vypadne mi z toho soubor DVI. Ten lze zobrazit/vytisknout programem YAP
> - spustenim: "dvipdfm soubor.dvi" dostanu PDF
>
> Zatim zjistene problemy (ktere me moc netrapi):
> - v navodu se pise (bod D.b.3), ze csplain lze spoustet take pomoci
>   souboru csplain.exe. Tento soubor nikde nemam
>   (udajne se mel vygenerovat).
> - lze nekde nastavit napevno kodovani zdrojovych textu na CP1250?

Asi to spise bude soubor csplain.bat, v podstate udala to,
co pisete do prikazove radky (t.j. spusti TeX s pozadovanym
kodovanim a formatem csplain). Podobne by tam mel byt i
soubor cslatex.bat

> Zatim zjistene problemy (ktere me trapi uz vice):
> - Potrebuju vlozit do dokumentu bitmapovy obrazek (2 barvy).
> Predpokladam ze to budu tisknou na laserove tiskarne na 600dpi,
> naskenoval jsem to tedy taky na 600dpi.
> Do zdrojaku jsem napsal:  "\special{em: graph 309.gif}" (nevim co znamena
> to "em: graph", tohle jsem nekde opsal) a zkousel to s ruznymi formaty
> obrazku:

Prikazy \special TeX nezpracovava, ale predava dvi ovladaci.
Prikaz \special{em: ....} je urcen pro Mattesovy ovladace
v emTeXu, takze MikTeX jim celkem pochopitelne nerozumi.
Rozumi jim ale dvips, coz je duvod, ze se s nimi jeste
muzete dost casto setkat i u uzivatelu, co jiz davno presli
od emTeXu k jine distribuci.

Odbocka pro mladsi generaci - emTeX je kvalitni starsi
distribuce TeXu, urcena pro OS/2 a bezici i pod DOSem, hromadne
pouzivana v "predWindowsi" ere PC.

\special{em: graph ....} umi opravdu jen PCX, proste proto
ze v dobe jeho vzniku jeste novejsi vice komprimovane
formaty bitmapovych obrazku ani neexistovaly.

> [...]
>
> PCX: DVI funguje, pri konverzi do PDF to hlasi: "Unrecognized special
> ignored"
> zkonvertoval jsem DVI soubor do PS prikazem: "dvips soubor.dvi".
> a vysledny PS soubor do PDF prikazem "epstopdf soubor.ps". Ziskal jsem PDF.
>
> Z toho vyplyva ze jediny pouzitelny format obrazku je PCX. Ten je ale
> zhruba dvojnasobne vetsi nez TIF nebo GIF. Coz se mi moc nelibi.
> (Chci si to vsechno zazalohovat pro pozdejsi mozne pouziti a jako PCX se to
> nevejde na jedno CD).
>
> - lze nejak ovlivnit rozmery (sirka a vyska) bitmapoveho obrazku?

Pri pouziti \special{em: graph .....} ne. Dnes se ale do TeXu
(ne do pdfTeXu) obrazky vkladaji temer vyhradne ve formatu
EPS, a to jak bitmapove, tak vektorove. slouzi k tomu v
plainu balicek epsf.tex, obrazky se vkladaji pomoci
\epsfbox{ ... } a jejich rozmery nastavuji pomoci
\epsfxsize, epsfysize. Navod k pouziti je primo v souboru
epsf.tex a tento soubor by mel byt v kazde distribuci.

Do pdfTeXu se obrazky vkladaji nejlepe ve formatu PDF,
ale umi zpracovat primo i nektere bezne bitmapove formaty
(TIFF, JPEG, PNG).

Podrobnejsi vysvetleni, proc pouzivat prednostne vektorove
obrazky a take proc pdfTeX neumi vkladat EPS najdete
v dost rozsahle diskusi na toto tema, ktera zde
probihala celkem nedavno. Viz archiv konference.

        S pranim uspechu (jste na dobre ceste)

                               Lubos Kloc