Jsem totalni zacatecnik - pomoc

Lubos Kloc kloc at ipm.cz
Tue Jun 4 13:13:49 CEST 2002

OldFrog wrote:

> Jako "TeX Manager" pouzivam vim (pro linux i windows), definuji
> si zkratky, napr. CTRL+T znamena "ztexovat" a CTRL+V znamena
> "vysledek videt", pricemz mam stale k dispozici komfortni funkce
> programatorskeho editoru (zvyraznovani syntaxe, makra). Ovladani
> je sice neobvykle, ale velmi promyslene. Zakladni seznameni s vimem
> muze trvat tak tyden az dva. Jako ucebnici vrele doporucuji:
> http://www.kit.vslib.cz/~satrapa/docs/vim/

Chtel bych varovat pred doporucovanim mocnych
UNIXovskych editoru (vi/emacs a odvozeniny) zacatecnikum.
Vetsina jich prichazi ze sveta Win, jsou zvykli na klikaci
prostredi a ovladani techto editoru je pro ne zpocatku
zcela nepochopitelne. Zaujati nadsenym licenim vyhod,
(ja ty vyhody v zadnem pripade nepopiram) si doporuceny
editor nainstaluji, spusti a .... konec. Casto uz ani nenajdou
zpusob, jak se z nej dostat ven. Protoze si navic casto
neuvedomuji, ze TeX je skladacka jejiz prvky si mohou
celkem svobodne volit, proklejou TeX jako cosi neovladatelneho
a nejspis tim jejich pokus skonci. Setkal jsem se uz s takovymi
nestastniky.

Zvladnout zaklady TeXu tak, aby se s nim dalo rozumne
pracovat neni nic moc snadneho, a zvladat pritom zaroven
jeste "divne" ovladani editoru a vsech jeho temer
neomezenych moznosti je casto nadlidsky ukol.

Zacatecnikovi je lepe doporucit ne to "nejlepsi", ale
nejjednodusi na instalaci, konfiguraci a ovladani.
Casem, pokud se s TeXem sprateli a rozhodne se ho
pouzivat, muze uvazovat o optimalizaci sveho pracovniho
prostredi.

              Lubos Kloc