CS norma pre odsadenie 1. odstavca

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Mon Jul 29 11:11:59 CEST 2002

On Mon, 29 Jul 2002, Peter Slavkovsky wrote:

> Srdecne zdravim a obraciam sa s otazkou odsadenia 1. odstavca v style book.
> Standardne (asi je to americka norma) odsadzuje v LaTeX-u styl book 1.odstavec
> po kapitole, po sekcii, ale neodsadzuje po subsekcii a subsubsekcii.
> Existuje v Cesku resp. na Slovensku norma ohladom odsadenia 1.odstavca
> Zda sa mi, ze kedysi davno sa tu hovorilo o tom, ze sa odsadzuje kazdy
> odstavec (obvykle o 3 znaky) t.j. aj po subsekcii a subsubsekcii.
> Pozeral som dve knihy o typografii, ale nenasiel som jednoznacnu
> odpoved (mozno som to prehliadol). Dakujem za akukolvek radu.

Obavam se, ze jednoznacna norma neexistuje. Urcite se nerika, ze se ma
odsadit o 3 znaky, to by se muselo jeste specifikovat, o jake znaky se
jedna. Kazdy znak ma totiz jinou sirku. Odsazeni o urcity pocet uderu se
pouzival ve starych navodech pro pripravu strojopisu na obycejnem psacim
stroji. Mozna takovy predpis jeste nekde preziva, ale rozhodne to neni
typograficke pravidlo.

Odstavec by mel graficky vypadat tak, aby ctenar poznal, kde odstavec
zacina a kde konci. Nemusi se nutne pouzivat odsazeni, ale tento zpusob je
nejbeznejsi. Pokud je nazev kapitoly, sekce, podsekce apod. graficky
upraven tak, ze je snadno rozeznatelny, pak je odsazeni prvniho odstavce
nadbytecne, ale neni vylouceno. Napriklad jeden spisovatel, jehoz knihy
casto sazim, pouziva casto kratke vety a dost casto je odstavec tvoren
jednou vetou. Stava se tedy, ze odstavec zabira pouze pul radku. A pokud
zacina kapitola takovymto kratkym odstavcem, ktery, protoze je prvni,
neodsadim a druhy odstavec odsadim, vypada to velmi ohavne. Zalezi tedy na
tom, co sazite.

> S pozdravom
>
>                             Peter Slavkovsky, LF UK, Bratislava

Zdenek Wagner