TeX, LaTeX, XML a komplikace s tim spojene

Matej Cepl ceplma00 at yahoo.com
Fri Jan 25 19:38:38 CET 2002

On Fri, Jan 25, 2002 at 05:48:20PM +0100, Zdenek Wagner wrote:

> XML definuje strukturu dokumentu. Ne ze by to v LaTeXu neslo,
> ale v XML to jde lepe. LaTeX je sazeci stroj. Neberte
> nasledujici vetu jako jedinou moznost, samozrejme tech cest je
> cela rada.

A už je to tady zas! To je strašné! To už je podruhé za
posledních čtrnáct dní co se pouštím do hádání se o LaTeX se
Zdeňkem Wagnerem :-(. Brrrrrrrr, bojím, bojím. :-))) Ale nakonec
se snad stejně ukáže, že to s tím hádáním se snad není až tak
strašné.

Myslím si totiž, že výše uvedené tvrzení (že LaTeX je ,,sázecí
stroj`` oproti SGML) je jednak poněkud zavádějící a jednak hodně
závisí na tom, co od LaTeXu člověk očekává. Pokud se moc nemýlím
tak původní ideál LaTeXu bylo vytvořit ,,něco jako SGML`` na bázi
TeXu pro normální lidi (ale pro toto tvrzení nemám absolutně
žádné doklady; je schopen někdo něco nabídnout).

Pro mě například byl LaTeX naprosto optimálním kompromisem mezi
touhou být schopen vytvářet dokumenty strukturovaně (nevím, jak
se překládá do češtiny anglický termín ,,structured authoring``)
a požadavky reálného světa. Vychází to z toho, že při zkoušení
různých možností SGML/XML (a bylo to před několika lety, takže od
té doby se možná vývoj poněkud poposunul) jsem došel k závěru, že
SGML/XML je vhodný pouze pro skutečně technické psaní velkého
množství neměnných dokumentů s předem danou (a složitou)
strukturou.

Pro nás ostatní lidi má LaTeX jednu ohromnou výhodu -- umožňuje
skloubit dohromady dodržování struktury textu a logické
značkování s občasnými ,,dodělávkami`` a občasnými nutnými
odbočkami od té přísnoti. Na rozdíl od SGML/XML, kde je nutné
(pokud se nedostaneme k tagům, které zcela odporují duchu SGML,
jako <font> v HTML) pro každou výjimkou nadefinovat nový tag
s novou definicí v CSS2/XSL/DSSL. V tomto smyslu mi LaTeX
připadne mnohem lepší pro ,,normální šmudly``, kteří především
potřebují nějaké výsledky než naprostou strukturovanost a 100%
logickou strukuturu textu. K případným poznámkám plainistů, že
logickou strukturu a logické značkování dokáží i oni, odbývám
tím, že jednak v LaTeXu je dost podstatná část hotova (a do dost
značné míry standartizována; zatím jsem ještě nepotkal standardní
,,něco jako DTD`` pro plain, ale to může být moje chyba) a jednak
pro LaTeX existují nástroje, které velice mohutně pomáhají při
psaní.  Čímž se dostáváme k mé další připomínce ohledně výhod
LaTeXu oproti SGML/XML.

Druhá věc po které jsem totiž při mém hledání ideálního prostředí
pro psaní velice toužil, byla možnost psát pokud možno kulturně
(asi ideální příklad je možno vidět na
http://www.arbortext.com/html/ee_close-up.html, u kterého bohužel
je poněkud zvláštní cena a nasazení na jeden počítač asi také
nebude to pravé :-). Uznávám, že tento požadavek je absolutně
subjektivní, ale mě připadne velice nepříjemné se muset brodit
skrzevá technická střeva dokumentu, když mám vytvářet nějaké
myšlenky. Byť uznávám, že AUCTeX a auctex.vim (a pro přátele OS/2
přidávám makra pro EPM), jsou pro někoho ideálem, já se jim
vyhýbám co mohu (pokud nemusím, jako když např. nemám po ruce
Linux). Právě z tohoto důvodu pro mě bylo naprostým zjevením,
když jsem objevil LyX. Jakmile jsem v něm napsal první stránku
textu, okamžitě jsem opustil Lout, byť ho považuji svojí
konstrukcí za mnohem pokročilejší než cokoliv co je postavené na
TeXu (dlužno dodat, že v poslední době se odstup TeXu dost
podstatně zmenšil s nástupem ConTeXtu a amsrefs) a zatím jsem
toho nikdy nelitoval. A je samozřejmě možné, že mezitím někdo
vymyslel pro SGML/XML něco, co je pohodlím srovnatelné s výše
uvedeným screenshotem, ale i kdyby tak bych už patrně za LyX
neměnil.

Tak a teď abych se k tomu LyXu vrhnul a napsal paper, který mi už
týden visí nedodělaný :-))

	Hezký den

		Matěj Cepl

Matej Cepl, ceplma00 at yahoo.com
138 Highland Ave. #10, Somerville, Ma 02143, (617) 623-1488

They that can give up essential liberty to obtain a little
temporary safety deserve neither liberty nor safety.
	-- Benjamin Franklin, Historical Review
	   of Pennsylvania, 1759.