Konverze z LaTeXu a nejen to - posledni vykrik

Lubos Kloc kloc at ipm.cz
Fri Jan 25 09:20:13 CET 2002

cslatex at SEZNAM.CZ wrote:

> Jeste par dodatku. Omlouvam se za takovou smrst, ale pak uz toho moc
> potrebovat nebudu. Kazdopadne dekuji za ochotu.
>
> Ve FAQu cstugu jsem prave cetl o konverzi pdf2latex, pdf2html a latex2xml.
> Ale jak to provadet tam neni a http odkazy mi nefungovaly.
>
> 1) Tu plnou verzi Acrobatu pro editaci PDF souboru jsem skousel, ale PDF
> soubor mi otevrit neslo :o( Slo mi leda napsat dokument a ulozit ho jako PDF
> :o(( ?
Viz vcerejsi odpoved pana Wagnera - jde to jen nekdy. PDF je urceno na
hotove dokumenty, k editaci se moc nehodi.

> 2) Jen pro ucely hledani chyb se nekdy muze hodit prevest .dvi do citelneho
> tvaru. Na to je program dvitype. <<< Vysvetlete mi prosim o co jde. Jako, ze
> lze v hotovem DVI souboru opravit gramaticke chyby ? Lze mazat i slova a
> radky ? To by stacilo.

dvitype NENI editor dvi. Jen vam umozni si precist, co v tom *.dvi
vlastne
je napsano, coz v nekterych pripadech muze usnadit nalezeni chyby.
(Tedy proc vam TeX napsal do .dvi neco jineho, nez jste cekal).
Nerozumim ale tomu, proc chcete editovat gramaticke chyby v .dvi.
Normalni postup je opravit chybu ve zdrojovem textu *.tex a vytvorit
nove *.dvi.

> 3) Pokud existuje konverze ps2ai existuje pdf2ps a dvi2ps ??? (Kde se da
> sehnat ps2ai)

- ps2ai je soucasti distribuce GhostScriptu, alespon vsech distribuci
co jsem za posledni leta mel. Navod k pouziti je primo v souboru
ps2ai.ps. K tomu poznamka: ps2ai.ps je PROGRAM napsany v PostScriptu,
ktery sam o sobe nepopisuje zadny grficky ci tiskovy vystup. PostScript
je v podstate plnohodnotny programovaci jazyk, nikoliv jen format
dokumentu.
- Na prevod pdf2ps lze pouzit GhostScript s nastavenym vystupnim
zarizenim
"pswrite"
- dvips je soucasti kazde distribuce TeXu a pouziva se zcela bezne.
Dnes je beznejsi tisknout *.dvi cestou .dvi -> dvips -> .ps -> gs
->tiskarna
nez klasickym .dvi -> specificky dvi-driver -> tiskarna. Vyhodou je
snadne vkladani obrazku v .eps formatu a moznost pouzit postscriptovy
special, treba na otoceni casti textu. Spousta maker LaTeXu toho
vyuziva.

> 4) XML jsem psat zkousel, ale myslim si, ze je to velice obtizne a
> zdlouhave - daleko vice nez LaTeX. Copak XML, ale delat si sam DTD, XSL,
> XLL, XLINK, XPOINTER, XSLT, XSLTfo a dalsi ... je trochu brutalni, kdyz
> potrebujete delat na rychle diplomce a podobnych vecech. Nebo to jde
> jednoduseji ??? (Zatim pisu jen pro web XHTML + oficialni DTD XHTML 1.1 +
> CSS2, ale to na MAT a CHE je LaTeX porad mocnejsi a hlavne rychlejsi.)
>
> 5) Janka Chlebikova o tom pred casem napsala clanek do Zpravodaje. Omlouvam
> se, co je Zpravodaj, kde to najdu - je to na internetu ?

Doporucuji podivat se na www.cstug.cz co je to Ceskoslovenske sdruzeni
uzivatelu TeXu (CSTUG). Toto sdruzeni vydava Zpravodaj, ktery
je zdarma rozesilan clenum a je dostupny i na Internetu. Adresu tady
vcera pan Wagner upresnoval. Pokud to s uzivanim TeXu myslite vazne,
doporucuji uvazovat o clenstvi v CSTUGu.

> [...]
> chyby prace s nekterymi soubory, ... Vedel byste nekdo, jak rozchodit
> cestinu v nove verzi LyXu, kterou si stahnu z http://www.lyx.org pod Linux
> ??? A jeste k LyXe. Ja pisu a chci psat LaTeX (nikoliv cisty TeX - ten je
> daleko slozitejsi), ale kdyz jsem se dival na zdrojak ulozeny LyXem, prisel
> mi dost podivny oproti takovemu, ktery jsem psal rucne :o( ... cpal tam
> dalsi nesmyslne veci navic. Prezenu to a prirovnam to jako kdyz pisete HTML
> rucne a nebo v Micro$oft FrontPage nebo Wordu ;-) !!! Co si o tom myslite,
> je vystupem LyXu cisty a korektni kod ???

LyX nepouzivam, k tomu vam nic nereknu. Nevim ale, co myslite pojmem
"cisty TeX". TeX sam o sobe se k pouzivani prilis nehodi, pouziva se
zakladni balik maker zvany "plain TeX", prislusne davky se volaji
jako plain respektive csplain. Plain je samozrejme mnohem jednodussi
nez LaTeX.

> 7) Pouzivam LaTeX2e. Nevite nekdo, zda uz je hotova nebo brzy vyjde LaTeX
> 3.0 ???
>
> 8) K tomu ISO-8859-2 omlouvam se, nevim kde to nastavit - tak pisu bez
> diakritiky.
>
> Dekuji mockrat cslatex at seznam.cz
>
> PS: Ja uz vim, ze Word je sileny. Kdyz uz se nekdo odlisuje od bliznich
> :'-( LaTeXem, muze se odlisovat i Linuxem - na tom pak uz skoro nesejde. Mam
> SuSE 7.1. Vsichni jdou slepe za Micro$oftem :o(( ...
Vsichni ne. Mezi uzivateli TeXu najdete hodne (mozna vetsinu) uzivatelu
Linuxu a taky nezanedbatelnou mensinu uzivatelu OS/2.

                                   Lubos Kloc