editory pro TeX

Stepan Kasal kasal at matsrv.math.cas.cz
Thu Jan 24 10:39:24 CET 2002

Dobry den!

Jméno: vim/gvim
*******
OS: Windows, OS/2, DOS, MacOS, BeOS, AmigaOS, VMS, AtariMiNT, MachTen, RiscOS,
	Linux a dalsi dva tucty UNIXovych operacnich systemu
Licence: svobodny software,
	charityware (kdo chce, muze prispet na sirotky v Ugande, ale nemusi)
-------
Zvýraznìní syntaxe: ANO
Makra: ANO
Vlastní makrojazyk: ANO
Urèeny pøímo (tj, pøednastavené prostøedí, externí dávky,
syntax...) pro: nic, je to textovy editor
Korektor pro èe¹tinu: NE (ale lze volat externi, treba ispell)
Zvýrazòování závorek: ANO
Sloupcové bloky: ANO
Individuální nastavení klávesových zkratek: ANO
Individuální úprava nabídek: asi ANO

Poznamka: nejlepsi plain text editor pod Woknama, ktery jsem kdy
poznal. Ale moc jsem jich nezkousel :-)

Vyhody a nevyhody jsou spojeny hlavne se zvlastnim ovladanim editoru vi
a programu od nej odvozenych (vim znamena Vi IMproved).

Ovladani neni pomoci Ctrl-X ani F74, ale pomoci obycejnych pismen;
"dd" napriklad znamena smazani jendoho slova, "15dd" smazani 15 radku,
"x" smazani jednoho znaku, "14x" smazani 14 znaku.
Pokud je ovsem clovek v rezimu psani, pisou se normalne pismena do textu.
Proniknuti do teto metody ovladani editoru je ovsem obtizne a navic navykove
-- protoze jsem zvykly na tento zpusob ovladani editoru, mam v "normalnim"
editoru neustale problemy -- mackam Esc, casto mam v textu navic pismenko "i"
a podobne.

Vyhoda spociva predevsim v efektivite zmineneho zvlastniho ovladani,
v tom, ze je dostupny prikazovy radek, kde lze primo zadat prikazy zmineneho
"vlastniho makrojazyka" a v neposledni rade take v moznosti pouzivat pro
vyhledavani a nahrazovani regularni vyrazy.

Priklady:
1) pokud si potrebuji nahrat makro a 30 ho zavolat (opakujici se zmena
v dokumentu), nemusim byt opreny o klavesy Ctrl-F7, ale makro "a"
zavolam pomoci "30 at a" (4 pismena) a pak jen v zaklonu sleduji, jak to
probiha (mam totiz 486).

2) nasledujici radku
jsem vyrobil takto "33i-=<Esc>" (tedy 6 klaves).

Vtip:
Vis jaky je nejlepsi editor?
Vim.

S pozdravem,