obrazky a velikost.

Jan Houstek houstek at karlin.mff.cuni.cz
Mon Jan 21 16:06:17 CET 2002

> Do dokumentu chci vkladat obrazky nascanovane z jine publikace. Bral
> jsem to v rozliseni 400 DPI coz je sice hodne, ale rikal jsem si at
> mam rezervu... ukladal jsem v bmp. (a scanoval v GRAYSCALE) velikost
> kazdeho byla okolo 2-3 MB Kdyz ty obrazky prevedu v dosu do *.eps,
> jsou giganticke, kazdy tak 8-10 MB.

Tohle by mel vedet nejaky odbornik na postscript. Strucne receno,
postscript podporuje nekolik druhu komprese bitmapy, takze zalezi na tom
konvertoru, jak to udela (ve vasem pripade asi nic nekonvertoval).

> prevedl jsem je jeste do *.jpg  tam mely cca 200kB

Otazkou je, jestli jpeg je vhodny format. Pokud se jedna o carovou grafiku
(souvisle jednobarevne plochy apod.), byl by vhodnejsi png (pdfTeX ho umi
take).

> Domnivam se spravne, ze takhle to ma byt a MUSI byt aby to slo vlozit jak do
> LaTeXu tak do pdfLaTeXu? (bez upravy source)

Ano, mozna ze dvips by vzal i neco jineho nez eps, ale je to asi
nejosvedcenejsi zpusob. Pokud jde o pdfTeX, tak pro vektorove obrazky se
pouziva pdf (lze ziskat z eps), pro bitmapy jpeg nebo png.

> Mimochodem je to jediny zpusob jak umim do LaTeXu vlozit obrazek,
> nedelam to zbytecne blbe pres ruku? Nebo to jde i jinak?

Urcite jsou i jine zpusoby, ale tento bude asi nejjednodussi.

> A ted, proc kdyz udelam pdf pdfLaTeXem, kde bude 7 200-300 kB jpgu ma
> toto okolo 12 MB(!)??? Co delam spatne, jak to delat jinak? (textu je
> cca 100 kB)

To bude zrejme vlastnost pdf. Mate nastavenou kompresi (tusim
\pdfcompression=9 nebo tak nejak) ?

> Kdyz pracuju s tema epskama tak zase hned vidim jak to nakonec latex
> rozlozi po strankach.

Na slabsich strojich je vhodne udelat makra pro vkladani obrazku (mozna ze
to LaTeX defaultne i umi), ktera pri nastaveni nejakeho prepinace misto
obrazku vlozi jen ramecek dane velikosti. Pak se to v dvi prohlizeci
zobrazi rychle a samotne obrazky se tam muzou dat az pred tiskem
(resp. prevodem do ps).

> A co to rozliseni? je to moc malo nebo akorat?

Zalezi na tom, co to je za obrazky a na jakem zarizeni se bude provadet
tisk. Ale 400dpi by melo stacit.

--
Honza Houstek