Mezera ve "100 Kc"

Josef Tkadlec tkadlec at fel.cvut.cz
Tue Jan 8 10:24:07 CET 2002

Libor Chocholaty wrote:

> Nevim to sice na 100%, ale vsadil bych se, ze tam patri mezera zuzena,
> tedy 1/5 ctverciku.
>
> Pokud jsem vam moc nepomohl, prominte. Pred casem jsem hledal sirku
> zuzene mezery v Typografickem manualu pana Berana, ale nebyla tam
> uvedena. Vychazim z toho, ze normalni mezera je 1/3 ctverciku a muze se
> zuzit/natahnout mezi 1/4 - 1/2 ctverciku, pri sazbe do bloku. Zuzena
> mezera by mela byt uzsi, takze davam 1/5. Budu rad, kdyz zkusenejsi

Ona uz 1/4 em je "zuzeni" 1/3 em a podle ON se ma pouzivat prave tato. Jdete
na to logicky, tak vam nabidnu "logicke" zduvodneni:
1) Mezera v "100 Kc" by nemela byt vetsi nez nejstazenejsi zakladni (1/4
em).
2) Mezera mezi ciframi v "10 000 Kc" by nemela byt vetsi nez za cislem.
3) Mezera mezi ciframi ma byt na sirku tecky (psani 10 000,10), tj. obvykle
1/4 em.

Ostre mensi je "zuzena" mezera ve smyslu korekce velke svetlosti, napr. za
carkou, teckou, apostrofem, kolem pomlcky, uvozovek. V tomto smyslu by podle
mne mela byt pruzna - o konstantni hodnotu mensi nez "obycejna". Hodnota
zuzovani vychazi na 1/12 em (1/3 -> 1/4, 1/4 -> 1/6).

J. Tkadlec