OT: Ztraceny otaznik. Bylo: RE: Tex info

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Thu Jan 24 12:01:52 CET 2002

On Tue, 22 Jan 2002, poupa wrote:

> Dobry den,
> Jestli jsem nekoho v teto konferenci svym dotazem urazil (opravdu jsem
> nikoho nechtel ani v nejmensim urazet) tak se mu uprimne omlovam.

Dobry den,

Z duvodu rozpoutane diskuse kolem formalni stranky kladeni dotazu pokladam
za vhodne prohlasit, ze aspon me osobne (a myslim i mnoha dalsim lidem na
tomto listu) dotaz vubec nepripadal urazejici a nevhodne formulovany.

Pane Poupo, Vasemu dotazu jsem rozumel a podivoval jsem se, proc Vam
nefunguje proste napsat "tex soubor.texi", kdyz ja to tak bezne delam a
funguje mi to. V tech souborech mam vzdy v prvnim radku napsano
\input texinfo, takze nemam problem. Zrejme jste chtel TeXovat jen nejakou
vybranou cast te dokumentace, ktera byla soucasti celku z vetsiho mnozstvi
souboru. Ale to jsou jen dohady, ktere jsem nechtel do teto konference
zanaset, tak jsem radeji mlcel.

Misto toho, aby se ucastnici konference dobrali k problemu, zacali
diskutovat o forme dotazu a o chybejicim otazniku. Ta myslenka, ze kazdy
dotaz by mel obsahovat otaznik, tady probehla asi pred tydnem. Ja osobne
s takto jednoduchym kriteriem pro hodnoceni kultury projevu na diskusnich
listech _nesouhlasim_. Dovedu si predstavit, ze pozadam o pomoc ucastniky
diskusniho listu a nepouziju pri tom vubec vetu tazaci. Napriklad:

---

Vazeni TeXovi odbornici,

dival jsem se do vsech manualu a FAQ a nepovedlo se mi prijit na to, jak
zaridit, aby slo pomoci TeXu vymyvat wokna. Pokud s tim ma nekdo
zkusenosti, prosim, ozvete se mi.

dekuji

Jan Tazatel

---

Podle meho nazoru ma tento text obvykle nalezitosti "slusnosti".
Pocitacovou terminologii bychom rekli, ze je postaven na rozumnem
mezilidskem "komunikacnim protokolu", nebot obsahuje osloveni, podpis,
slova jako "prosim", "dekuji", a neni na zavadu, ze neobsahuje vetu
tazaci. Podstatne mene solidni mi pripada napriklad tato formulace:

---

Cau. Mam Linux kernel 2.4.16, KDE 2.2.2, MDk 8.1, TeX 3.14159.
Jak na tom v TeXu budu vymyvat wokna?

---

Ackoli nyni vidime vetu tazaci, dokonce presnou specifikaci systemu
a prostredi (ktera je nam v souvislousti s otazkou na nic), neco mi tam
chybi.

Neposuzujme lidi jen podle psaneho projevu, zvlaste v elektronickych
konferencich. Muze se stat, ze pri osobnim setkani se nam clovek, jehoz
psany projev v konferencich nas iritoval, bude zdat docela sympaticky
a budeme si naramne rozumet.

Petr Olsak