oboustrany tisk v latexu

pavel hampl hampl at gncz.cz
Mon Feb 25 13:14:30 CET 2002

Matej Cepl wrote:

> Podle mých zkušeností naprosto v pohodě a bez problémů. Jediná
> věc na kterou je třeba si dávat pozor je to, že to smrsknutí se
> provádí už na hotovém obrazu stránky, takže se příslušným zmenší
> i písmena. Když jsem vysázel sborový časopis pomocí 12ti bodového
> Computer Modern, tak se to zmenšilo tak, že starší členové sboru
> (bohužel včetně faráře) časopis zlobně odhazovali nečtený a TeX
> mojí blbostí utrpěl ostudu (v tomto případě bohužel, mám natolik
> dobré oči, že jsem nijak nepříjemné zmenšení nezaznamenal).
>
> Abyste ostudě zabránil, tak se podívejte na balíček extsizes
> [...]

Já jsem (taky při psaní sborového dopisu :O) rovnou nastavil
formát A5 (jinak dělal jsem to celé v Lyxu) a exportoval do
PS. Bylo ale potřeba dodefinovat formát A5 pro dvips. U mě
to bylo v souboru /usr/share/texmf/dvips/config/config.ps.
Tam jsem přidal:

@ a5 148mm 210mm                   >
@+ ! %%DocumentPaperSizes: a5      >
@+ %%BeginPaperSize: a5            >  tohle jsem přidával
@+ a5                              >
@+ %%EndPaperSize                  >

@ a4 210mm 297mm
@+ ! %%DocumentPaperSizes: a4
@+ %%BeginPaperSize: a4
@+ a4
@+ %%EndPaperSize

@ a3 297mm 420mm
@+ ! %%DocumentPaperSizes: a3
@+ %%BeginPaperSize: a3
@+ a3
@+ %%EndPaperSize

Tohle bylo potřeba udělat, jinak výstup nebyl na A5 a nešlo
to použít dál.

Výsledný PS jsem pomocí a2ps (který stejně volal psnup)
nejdřív seřadil:

a2ps -1 -B -bA5 --margin=0  -a
20,1,2,19,18,3,4,17,16,5,6,15,14,7,8,13,12,9,10,11 -o
mezikus.ps celek1.ps
(bylo toho 20 stránek, to řazení jsem si dělal sám)

pak nacpal po dvou stránkách na A4:

psnup -pa4 -Pa5 -2 mezikus.ps celek1a4.ps
(tady to je ještě jednostranné pro jednodušší rozmnožování -
požadavek faráře)

a případně nacpal do oboustranného PS:
a2ps -1 -s tumble -o- celek1a4.ps >celek1a4d.ps

Trošku zdlouhavé, ale fungovalo mi to. Farář dostal
celek1a4.ps pro rozmnožování a já jsem si vytiskl
celek1a4d.ps oboustranně. Problémy s velikostí fontů nebyly
žádné, protože to bylo od začátku ve správné velikosti.

Pavel Hampl

Pavel Hampl		email: hampl at gncz.cz
GN Resources CZ		http://www.gncz.cz
Ve Smeckach 20		tel: +420-2-96337821 <<NEW!
11000 Praha 1, CZ