Cislovani rovnic a zarovnavani

Jaromir Kuben kuben at scova.vabo.cz
Fri Feb 22 14:44:29 CET 2002

Silvie Kxivankova píše:

> Dobry den,
>
> pisu diplomku v LaTexu a pouzivam casto prostredi equation a eqnarray s
> cislovanim rovnic. Problem je, ze mi nektere hodne dlouhe rovnice "lezou" az
> do techto cisel na kraji stranky (nekdy mi dokonce vylezly i mimo list).
> Zatim to osetruji tak, ze manualne rozkladam dlouhe vyrazy treba na skupiny
> scitancu a zapisuji tak i jednu jedinou rovnici jakou soustavu rovnic v
> eqnarray. Navic nevim, jak velka mezera ma byt z typografickeho hlediska
> nechana mezi koncem rovnice a jejim cislem, delam to jen tak "od oka". Mohl
> [...]

Dobry den.
Rozhodne Vam doporucuji pro sazbu matematiky pouzit baliky amsmath resp.
amsfonts (dostanete tim bohatsi skalu fontu), tedy
\usepackage{amsmath, amsfont}

V dokumentaci amsldoc.dvi najdete podrobny popis okoli pro sazbu
slozitejsich
rovnic resp. jejich soustav vcetne ukazek. Viz tez ukazka testmath.tex.
Jsou to zejmena gather, align, falign, alignat, multline,
varianty s *, tj. gather* atd. - ty necisluji.
Trochu jiny charakter ma split a take aligned a gathered.
Take si vsimnete prikazu \tag, \notag \displaybreak a
\allowdisplaybreaks.
Prace s nimi je daleko snazsi, na eqnarray bych zapomnel.

Take doporucuji balik amsthm na definovani struktur typu veta, definice
atd.
Obohacuje to prikaz \newtheorem. Podobny pekny balik je tez theorem
- je soucasti tzv. tools - melo by byt ve standardni instalaci latex2e.
Oba maji podrobnou dokumentaci s ukazkami.

Zdravi
        Jaromir Kuben