Re[2]: OT: krasopis ve skole (bylo: Psaní mezer ve zkratkách),

Jiri Rybicka rybicka at mendelu.cz
Fri Feb 15 15:57:51 CET 2002

On Fri, 15 Feb 2002, Bohdanecky Zdenek Jr wrote:

> No prave, ja to tedy zjistuji az ted, kdyz uz mam neco plodit ve
> Wordu. Ale psat ve Wordu hezky da dost prace, protoze se k temto vecem
> musi clovek zdlouhave proklikavat mysi. Kdo nema právě srdce
> typografa, tak se na to vybodne.
>
> Konkretne treba pri psani 's. r. o.'. Od 's' po 'o' si text oznacim
> mysi, stisknu Ctrl-D (jinak v menu Format->Pismo), na karte 'Prolozeni
> znaku' si pak urcim, ze chci mezery zuzene napr. o 1 bod a dam OK.
Dobry den,
chtel bych pridat svou trosku do mlyna :))
Jsem nucen nekdy ucit Word (rikam tomu dusevni prostituce) a mam
zkusenosti v tom, ze vetsina studentu pri typografickych zalezitostech
VUBEC NECHAPE, proc by to mela realizovat...
Psani mezer, pomlcek atd. je NAPROSTO beznadejne, stejny problem je
naucit, ze odstavcova zarazka je napriklad 1,5 em a nikoliv 5 uhozu apod.
Poznamky, ktere tu padly o vetrnych mlynech, jistem panovi Don Quijote
apod. mam v praxi velmi dobre ozkousene. Ale taky se nevzdavam, vzdycky
vzpomenu na slova jednoho pana profesora z pedagogicke fakulty:
Boj s blbosti nelze vyhrat, ale je nutne jej vest.

Konkretne k tomu prikladu s. r. o.: ve wordu 2000 si tvurci vsimli, ze v
typografii existuje zuzena mezera, jde tedy pouzit (bohuzel chudaci
nevedeli, jak to prelozit, tak je v nabidce Vlozit/Symbol paskvil ve tvaru
"1/4 dlouha mezera"). Bohuzel ovsem zase ti chudaci nevedeli, ze ma byt
nezlomitelna, takze ji nelze pouzit kolem konce radku :(((

Z obou reseni (uprava prostrkani, uzka mezera) vyplyva, ze word nastroje
ma, ale jsou casto k nicemu, protoze jsou zcela amaterske, a clovek s
typografickym citenim tedy silne trpi, protoze delat bezne veci je zde
drina.

Ale daleko vic vadi jine veci. Kdyz se uz podari nekoho presvedcit, ze TeX
je lepsi, ten nekdo zajasa, ze konecne nasel to, co hledal, pak se
nenapadne zepta, jak se to prevede do wordu, kdyz to bude chtit poslat na
konferenci nebo nekomu jinemu -- a je po radosti. Prevodniky sice jakesi
jsou, ale kazdy ma spoustu omezeni...

Verim, ze jednou nekdo takovy dobry prevodnik udela :))) Tento autor bude
mit jednu z nejvetsich zasluh na rozvoji TeXu...

Zdravim vsechny, kterym neni jedno, zda je mezera pred teckou, nebo ne.
J. Rybicka.