Psaní mezer ve zkratkách

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Thu Feb 14 13:50:24 CET 2002

On Thu, 14 Feb 2002, Vit Zyka wrote:

> Dobry den.

> Jiz zde zaznelo, ze napr. u jmena napsaneho takto ,J.A. Komensky` se
> neohrabanym orangutanem stat nemusite. Je to dokonce doporucovano.

To snad plati jen pro psaci stroj, kde tecka neni uprostred typy. Zkuste
si napsat treba V.v. Stech proporcionalnim pismem. Vetsinou to opticky
vypada jako V .V .  Stech. Pokud ovladate (alespon castecne) rychlocteni,
pak vite, ze se ctou jen horni poloviny radku, od stredni pricky "e"
nahoru. Dole totiz maji vsechna pismena velmi podobne obloucky, hlavni
informace je v horni casti radku. Pokud mate V. V. (i se zuzenou mezerou),
snadno si domyslite, ze ta tecka dole je, i kdyz se na ni vlastne
nedivate. Bez mezery vidite VV, coz je pri rychlem cteni nerozlisitelne od
W.

Zapis J.~A.~Komensky by vypadal prilis rozbite. Z hlediska opticke podoby
i vyznamu mi pro rychle cteni nejlepe vyhovuje J.\,A.~Komensky.

Pravidla ceskeho pravopisu rikaji, ze slova se oddeluji mezerami. Je nutno
si uvedomit, ze zkratka zastupuje slovo, tekze ve vyse uvedenem priklade
J. je Jan a A. je Amos. Proto jsou tam mezery. Neni zadne J.A. znamenajici
JanAmos ci Janamos nebo neco podobneho.

> Bylo by dobre, aby v 99% anglickych textu se psal znak procent takto bez
> mezery. V cestine vsak piseme mezeru podle toho, o kolik jde slov: 99 %
> uzivatelu, ale 5% svah.

V mailech to vetsinou ignoruju, protoze v neproporcionalnim pismu to
nevypada hezky a nejsem schopen mezi cislici a znak procenta vlozit
nezlomitelnou mezery, ktere by rozumely vsechny mailove programy. Kdyz se
pak nekomu v mailu zlomi radek mezi cislici a procentem, je to jeste
horsi, nez kdyz ma napsano 99% uzivatelu.

> Vitek Zyka

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/