NewRe: Jak na text v matematickem textu (maybe longer)

cslatex at seznam.cz cslatex at seznam.cz
Tue Feb 19 18:37:50 CET 2002

> Jo a v LaTeXu by to snad mel byt primo \mathrm{text}, ale hbox je hbox :o)
>
> Dada

Toto me docela zaujalo, protoze práve neco podobného písi. Nahlédl jsem
bleskurychle do svojí nové chytré LaTeX knízky, ale \hbox{}jsem v rejstríku
neobjevil. Nasel jsem puze \mbox{}. Co to prosím znamená, to je cistý TeX
príkaz ? Nebo kam byste me odkázal na internetu (ne prosím na Google).

Jeste jsem se chtel zeptat na AMSTeX. Rozhodl jsem se psát v LaTeXu2e a
chtel bych v nem psát i trochu matematiky, fyziky a chemie. Co AMSTeX má a
LeTeX2e nemá = je treba pro psaní matematiky a LaTeX2e to neumí. A jeste
jsem slysel o LamsTeXu a LeTeXu3. Jakz takz jsem pochopil latex a nerad bych
se ucil (není na to cas, je práce) jeste dalsí 3 odnoze a to nevzpomínám TeX
nebo csPlain. Mohl byste tady nekdo prosím ze své praxe napsat, co je
zbytecné a co je uzitecné > neco jako srovnání jednotlivých odnozí mezi
sebou? Vím, chci toho po Vás docela hodne, ale myslím si, ze od toho diskuze
jsou, aby se predávaly zkusenosti mezi lidmi.

Az budu psát knihu, budu ji psát v LaTeXu, pokud nenajdu neco lepsího nebo
nezjistím, ze není problém psát v Docbooku a XML. Zatím mi to prijde velice
zdlouhavé (musel bych se to minimálne týden az mesíc ucit; LaTeX jsem pozrel
s kostmi za jeden den) a slozité + není proto jeste porádná podpora
(prohlízece, kompatibilita, ...); pletu se snad ?

Ale v cem psát veci s matematikou a fyzikou (text + pocetní príklady, úkoly,
cvicení, ...). Stací na to LaTeX2e nebo by byla lepsí (rychlejsí a
uzitecnejsí) jiná odnoz TeXu ci neco úplne jiného (Docbook, XML, ...)

A jeste jsem se chtel zeptat v cem psát chemické príklady a cvicení. Na CML
jsem se uz lehce díval, ale je proto podle me opet docela horsí podpora,
doma se mi to nepodarilo rozebehnout. Jde to opet psát v texovském rozhraní
nebo zde je lepsí sáhnout opet po necem jiné (Docbook, XML, CML) nebo jeste
neco dalsího a lepsího ?

Rád bych, aby byly dokumenty lehce editovatelné, zobrazitelné, kompatibilní,
lehce sdílitelné a s dobrou kvalitou výstupu. Aby sly vystavovat na webu, a
tak podobne; nebyly ve Wordu, ... . Samozrejme ne na úkor casu stráveného
nad soustavným ucení nových vecí. Co byste mi doporucili. Nevadí mi se
naucit neco nového, ale aby to vedlo k cíli a ne do mlhy. V tom je myslím i
síla windows a microsoftu vubec, i kdyz tohle by patrilo cástecne i do Linux
konference. Tam sedne "truhlík" k pocítaci a píse. Jenze kdyz sedne k
pocítaci "truhlík" pod linuxem tak kouká. To samé v diametrálne odlisných
editoru od M$ Wordu. Pod Micro$oftem jsem HighEnd user, ale pod unixem a
podobných jsem kapka v mori - to platí i o editorech. Clovek neví, co se
drív ucit a nestíhá tvorit !

Nakonec jsem se chtel nejprve zeptat, zda sem mohu dát kus mého zdrojáku v
LaTeXu, aby mi ho nekdo skoukl, zda v nem nedelám divociny. Nerad bych psal
v LaTeXu tak asi jako píse FrontPage HTML. Ptám se proto, aby me s tím nekdo
zase neposlal k sípku. Docela me vydesilo, ze pri pouzití $ $ se vysází
zlomky jinak, nez kdyz napísu $$ $$. Bylo by nejlepsím vám to ukázat a
nechat se skritizovat.

Jo a protoze se ptám i jinde. Chcete, abych si zmenil svuj email
cslatex at seznam.cz ? byl volný, tak jsem si ho vytvoril speciálne pro tuto
konferenci. Myslel jsem si, ze "budete mít radost", ale zatím to vypadá
zcela opacne. Pocházím z Windows sveta a ve svete Linuxu nemám jeste moc
zkuseností. Co s tím ?

Jeste me docela prekvapuje: Vetsinou jsem videl, ze se po internetu tyká a
nekteré konference to mají dokonce i v pravidlech, tak me docela zarazilo,
ze si tady vykáte - tak jsem zacal vykat taky. Jak to tedy má správne být >
VYkat nebo TYkat ?

S pozdravem Petr Novák
- necht dav rozhodne; nechat zít a nebo zabít muj email -