Lehce OT: Ucebnice typografie?

David Ondřich dond at sirrah.troja.mff.cuni.cz
Wed Sep 5 17:34:14 CEST 2001

Dobry den.

Kdyz uz se s reakcemi roztrhl pytel, tez prispeji svou troskou do mlyna.

On Wed Sep 05, 2001 at 04:53, Jiri Rybicka wrote:

> Kniha "Pocitacova typografie a design dokumentu" se mi moc nelibila,
> protoze obsahuje spoustu vylozenych chyb, nepresnosti a nejasnych
> formulaci. Pro seznameni s typografii rozhodne neni nejvhodnejsi.

Totez se da rict o druhe (prvni) zminovane knize tehoz autora. Vlastnim
jenom tu, takze nemohu porovnat obe dohromady, nicmene kdyz autor na cca
250 stranach popisuje, jak je dulezite peclive zpracovavat dokument od
pocatku, hlidat vsemozne chyby, neustale delat korektury apod., a pritom
je takovych preklepu, chybejicich slov, hrubek (!) (o interpunkci vubec
nemluvim) kniha doslova naslapana, co se o ni da rici dobreho. Snad jen
to, ze obsahuje mnoho (vcelku prehledne usporadanych) informaci o tom, co
k typografii patri (a nesouvisi to bezprostredne s vlastni sazbou) -- jak
se porizuji obrazky, grafy, tabulky apod., stejne jako co se s dokumentem
deje, kdyz sazec/typograf dokonci svoji praci.

Na gymnaziu jsem si stanovil zasadu, ze cteny text odlozim v okamziku, kdy
v nem objevim treti chybu. V pripade teto knihy bych nedocetl ani
predmluvu. (Coz je bohuzel u mnoha knih vydanych v poslednich deseti
letech pravidlem, nikoli vyjimkou.)

> JR.

S pozdravem

dond