Lido font

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Mon Oct 29 15:30:35 CET 2001

On Mon, 29 Oct 2001, Bohdanecky Zdenek Jr wrote:

> DD,
>
> zkousel jsem si vysazet text o siri 11,5 cm fontem LIDO pana Storma ve
> velikosti 10 pt...
>
> Napr. jedna strana byla nahore velice tmava (oproti odstavcum v dolni
> polovine). Mezi jednotlivymi slovy byly na radce neuveritelne malicke
> mezery -- slova div nesplyvala. Radeji jsem se vratil k Timesu.

Predpokladam, ze pokud pisete do csTeX at cs.felk.cvut.cz, delal jste ty
pokusy s Lidem v TeXu. V takovem pripade bych se rad podival na ty
vystupy, tj. zajimal by me zdrojak a dvi, abych zjistil, jak moc to je
spatne. Metriky tykajici se mezer bych pak mohl upravit a zanest do
distribuce.

Program afm2tfm, kterym jsem metriky generoval, vezme sirku znaku space a
zanese ji jako zakladni velikost. Roztahovatelnost a stahovatelnost pak
zanese fixne jako urcite procento zakladni velikosti (ted si nepamatuji,
jak). Vim, ze ve Stormovych fontech je dost mala zakladni velikost mezery
(sirka znaku space). Proto jsem vysledek konverze take se Stormem
konzultoval a ukazoval na vzorku textu maximalne stlaceneho, stredne
stlaceneho, nestlaceneho, mirne roztazeneho atd. Pohledem na ten vzorek
byl autor fontu spokojen, ovsem neco jineho je takovy vzorek a neco jineho
bezny text. Mne se sice zdalo to maximalni stlaceni mirne za hranici
unosnosti, ale nebyl jsem schopen rovnou vypocitat pravdepodobnost tak
velkeho stlaceni, tak jsem tyto udaje nakonec nekorigoval. Az uvidim Vas
vystup, mozna me to prinuti k revizi.

Apropo, kdyz autor fontu urci jen mezeru podle sirky znaku space a
predpoklada uziti v komercnich DTP systemech InDesign, Quark atd., pak co
ty programy udelaji, pokud budou chtit ty mezery stlacit nebo roztahnout?
Maji definouvanou nejakou mez nejvetsiho stlaceni? Neni tato mez rovna
primo jen zakladni velikosti (s tim, ze programy tohoto typu umeji jen
roztahovat)? To ja nevim a zajimalo by me to, abych podle toho upravil ty
procenta stazeni a roztazeni u programu afm2tfm.

Jinak, jak tu bylo receno, muzete ty mezery korigovat pomoci \fontdimenu
2, 3 a 4 na urovni maker TeXu nebo upravou metrik tftopl; vi; pltotf.

Petr Olsak