ist s prudom (bylo: Re: clanek o anabazi se Stromovymi fonty na grafika.cz

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Thu Oct 25 14:00:03 CEST 2001

On Thu, 25 Oct 2001, Petr Sojka wrote:

> TeXova komunita tedy jiz nastroj, s jehoz malymi upravami lze
> docilit podobnych veci, ma. Dovedou se podobne zmeny zadane
> uzivatelem prosadit do komercniho software velkych firem? Sotva.

S tim pesimismem bych to tak neprehanel. Jen je treba pockat na situaci,
az nejake velke firme budou existujici programy vyhovovat jen "skoro" a
budou si je chtit upravit. Ostatne, kdyz se podivate do TUGboatu, muzete
si precist clanek o tom, jak v IBM dostali zakazku od americkych prodavacu
automobilu na vytvoreni elektronicke podoby nejruznejsich dotazniku
(vcetne pojistovacich). Po analyze v IBM zjistili, ze existuje pouze
jediny program, kterym to jde udelat, a to je TeX. V jinem clanku se pise,
jak anesteziolog pri operacich musi zbytecne rucne z pristroju opisovat
udaje, a tim je jeho pozornost odvadena od sledovani pacienta, prestoze
vsechny soucasne pristroje jsou schopny nejak komunikovat s pocitacem.
Udelal tedy system, kdy se data zapisuji do nejhloupejsiho PC, po skonceni
operace to na diskete prenese do trochu lepsiho a prehledne tabulky a
grafy mu vytiskne TeX...

A jeste bych k demonstraci pouzil gimp. Asi spousta z nas zna verzi, ktera
ma 8bitovou barevnou hloubku. To sice pro vetsinu aplikaci staci, ale pro
DTP je to malo. Verze s 16bitovou hloubkou jiz existuje take, i kdyz verzi
pro linux jsem si zatim jeste nestahl. pracuje se na ni intenzivne, je
taky free a vyviji se v Holywoodu, protoze potrebuji program, kterym by
mohli delat filmove triky. Holywood jiste financni nouzi netrpi, a presto
misto Photoshopu dali prednost vlastnimu vyvoji gimpu a vraceji ho
verejnosti -- asi proto, ze je OpenSource.

Treba se v budoucnu dockame i podobneho pristupu k TeXu. A pomohlo by,
kdyby o TeXu psalo vice autoru (treba i ve Zpravodaji). Verejnost se totiz
jen stezi dozvi, ze nekdo uspesne pouzil TeX k nejakemu projektu a doshla
kvalitniho vysledku pri vynalozeni minimalniho usili...

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/
         http://icebearsoft.euweb.cz