ist s prudom (bylo: Re: clanek o anabazi se Stromovymi fonty na grafika.cz

Petr Sojka sojka at informatics.muni.cz
Thu Oct 25 13:37:29 CEST 2001

On Thu, Oct 25, 2001 at 01:11:19PM +0200, Anton Surda wrote:
> grafika.cz. Niekedy (TeXu sa to samozrejme netyka)asi treba ist s prudom.
>
> Tex je vynikajuci, skoda vsak, ze sa nevyvijaju dalsie systemy na jeho
> zaklade a s jeho filozofiou. Zname problemy s viacstlpcovou sadzbou a

To neni tak zcela pravda, a CSTUG se snazil o techto aktivitach
sve cleny informovat. Z vetsich projektu zminim aspon NTS, Omegu
a pdfTeX.

Projekt NTS je u konce, vznikla reimplementace TeXu v Jave,
jiz svym symbolickym dilem financne podporil i CSTUG a
usporadal o nem nekolik prednasek. Objektove orientovana reimplementace
umoznuje redefinici lokalnich casti menit chvani systemu,
mnohem pruhledneji, nez u dosud monolitickeho obra TeXu.

> obtekanim obrazkov, by sa mohli dat vyriesit snad iba malymi upravami
> programu. (Mozno viac brat do uvahy realnu suradnicu bodu sadzby na strane a
> vacsiu moznost, po nevydarenom pokuse, sadzat stranu odznova s novymi
> parametrami.)

TeXova komunita tedy jiz nastroj, s jehoz malymi upravami lze
docilit podobnych veci, ma. Dovedou se podobne zmeny zadane
uzivatelem prosadit do komercniho software velkych firem? Sotva.

Dalsim pripadem probihajiciho projektu je Omega.
Sazba v jakemkoliv smeru, a jejich kombinaci, fonty Unicode
a upravene utility TeXware. K nalezeni na TeXlive-6 CD, cili
napr. kazdy clen CSTUGu muze s programem ihned experimentovat.

Dalsi uspesny projekt, jiz siroce uzivany,
vyvinuty na zaklade TeXu a primo v Brne
je pdfTeX. Krome vystupu do PDF podstatne modifikace algoritmu
zlomu odstavce (hz-algoritmus). Cili komunita spise trpi mnozstvim
projektu vyvijenych na zaklade TeXu, nez jejich neexistenci.
Protoze ale vznikaji bez barnumske reklamy placene megafirmami,
nevi se o nich, ale megafirmy vysledky techto aktivit bezostysne
prebiraji (InDesign prevzal de facto TeXovy algoritmus radkoveho
zlomu, atp.).

Proti proudu tedy jit jde, ale namahu to zajiste stoji.

S pozdravem
Petr Sojka