PDF lepe v GSView ?

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Fri Nov 30 09:42:31 CET 2001

On Fri, 30 Nov 2001, Matej Cepl wrote:

> Acrobatu nechybí nic, jedná se o zcela racionální a vědomé
> obchodní rozhodnutí firmy Adobe. Vzhledem k tomu, že prodává ve
> velkém Type1 fonty (velice kvalitní a _velice_ drahé), nemá
> absolutně žádný zájem na tom, aby někdo používal Type3 fonty,
> které jsou produktem různých jiných fontů, které neprodává
> (zejména, ó hrůzo, fonty od konkurenčních firem -- jak by se do
> Postscriptu vložily fonty Bitstream Speedo? -- předpokládám, že
> jako Type3). Nic takového neomezuje Alladiny (výrobce
> Ghostscriptu) a tak GS už dlouhou dobu podporuje antialising
> zubatých bitmapových fontů.

Type1 je otevreny format. Jeho specifikaci si muzete bud koupit v kniznim
vydani nebo stahnout v PDF od Adobe. Kazdy ma moznost sve fonty dodavat
jako type1 a jsou i jine firmy, ktere dodavaji stejne kvalitni type1 fonty
a levnejsi nez Adobe. Omezeni Acrobatu na type1 nejspis pochazi z doby,
kdy musel bezet v DOSu a mel pro sebe nejakych 400 KB pameti. Acrobat mi
tehdy bezel, ale ghostscript padal. GSview pro DOS nebyl (a zrejme neni),
ps_view.ps bylo sice krasne, ale s mene funkcemi nez v Acrobatu -- a
ghostscript mi padal moc casto a nektere dokumenty nezobrazil vubec. Navic
rastrovani vektorovych fontu v ghostscriptu je horsi nez v Acrobatu.

> Závěr je jednochý -- přednostně používat GSView a teprve pokud

Ja bych zaver formuloval radeji tak, ze programy by se mely prednostne
pouzivat k tomu, k cemu byly urceny. Format PDF je urcen k zobrazeni
dokumentu s vektorovymi fonty. Pokud to nekdo dela jinak, pak je celkem
zrejme, ze to nedopadne dobre. Muzete sice takovy dokument zobrazit v
gsview, ale pokud pocitate s prenositelnosti takoveho dokumentu, muzete
narazit na to, ze s tim nekdo bude mit problemy (treba starsi verze
Acrobatu pro OS/2 ohlasila v polovine stranku "Page is too complex" a dal
se nic neukazalo, nektere jine verze Acrobatu misto bitmapovych fontu
vynechavaly prazdne misto).

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/