Re: přetékání řádku

Josef Svoboda j.svoboda at phoenix.cz
Fri Nov 16 12:31:36 CET 2001

> Zde je spise treba uvazovat, zda ma v konkretnim pripade obtekani obrazku
> smysl. Setkavame se s tim, bohuzel, temer ve vsech soucasnych novinach,
> jejichz sazeci a graficti navrhari pravdepodobne nevideli zadnou ucebnici
> typografie ani z dalky.

Bohuzel, s nepeknym obtekanim obrazku jsem se setkal i ve Zpravodaji CSTUGu,
v cisle 1-3/2000, v clanku "CD-ROM Matematicka analyza s programem Maple".

Myslim, ze pro obtekani obrazku neni vetsinou zadny duvod. Pokud mame velke
obrazky nebo maly pocet malych obrazku, vytvorime pro ne vertikalni mezeru.
Pokud mame mnoho malych obrazku a nechceme plytvat mistem, je lepe shluknout
obrazky do skupin nebo pro ne vyhradit okraj strany, ktery se da vyuzit i
pro dalsi textovy material.

Pro mne jako ctenare je predevsim neprijemne prechazet z dlouhych na kratke
radky a cist spoustu rozdelenych slov, a potom uz je mi celkem jedno, zda si
sazec dal praci se zachovanim doporucene delky mezislovnich mezer.

Spousta sazecu se zrejme domniva, ze obtekani dela text zajimavym. Nebo
dokazuji, ze to umeji. Nebo pomeruji kvalitu sazeciho nastroje tim, jak
divoce dokaze rozvlnit tok textu pobliz obrazkovych prekazek.

Myslim, ze bychom nemeli podlehat obecnemu nevkusu, i kdyby to melo za
nasledek, ze nebudeme moci pri kazde prilezosti demonstrovat zalamovaci
algoritmus TeXu.

Josef Svoboda