Re: přetékání řádku

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Fri Nov 16 09:28:47 CET 2001

On Fri, 16 Nov 2001, Simona Kotlarova wrote:

> jenže toto přetékání řádku vzniklo obtékáním obrázků, které jsem se tak dlouho pokoušela rozschodit. Taky to nevzniklo všude, jen někde. Právě proto jsem nevěděla, co s tím. Nicméně rada p. Wagnera i jiných byla užitečná a tímto jim děkuji.

Zde je spise treba uvazovat, zda ma v konkretnim pripade obtekani obrazku
smysl. Setkavame se s tim, bohuzel, temer ve vsech soucasnych novinach,
jejichz sazeci a graficti navrhari pravdepodobne nevideli zadnou ucebnici
typografie ani z dalky. Obtekanim totiz muze vzniknout velmi uzky sloupec,
do ktereho se zarovnany text vysadit neda. Mezislovni mezera ma byt
tretina ctverciku (v TeXove notaci 0.3333 em), smi se rozpalit maximalne
na 0.5 em a stahnout na 0.25 em. V uzkych sloupcich se nenajde dost mist
pro deleni slov, takze pak mezislovni mezery jsou delsi nez slova. A pokud
vyjde mnoho radku s rozdelenymi slovy pod sebou, je to taky typograficky
spatne. Kdyz uz mate uzky sloupec, kde ani \righthyphenmin=2 nepomuze, pak
zbyva jeste \raggedright. Osobne bych problemy s radkovym zlomem u
obtekanych obrazku radeji resil rucne na konkretnich mistech nez globalni
zmenou parametru v celem dokumentu.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/