přetékání řádku

Matej Cepl ceplma00 at yahoo.com
Thu Nov 15 17:04:29 CET 2001

On Thu, Nov 15, 2001 at 11:24:13AM +0100, Simona Kotlarova wrote:
> Prosím, poradí někdo, jak vyřešit přetékání řádku v odstavci.
> Při zarovnání odstavce do bloku některé řádky vpravo jsou
> vpravo delší a nezarovnané.
>
> Latex asi nechce (?) rozdělovat slova.

Zdeněk Wagner odpověděl velice odborně, já odpovím srozumitelně
:-):

Narazila jste totiž na jednu z nejkontroverznějších vlastností
TeXu: cílem autora nebylo vytvořit sázecí program pro občasné
pisálky, kterým nezáleží na vzhledu (viz. M$ Word) ale nástroj na
_dokonalou_ sazbu. To mimojiné znamená, že má v sobě zabudovaná
pravidla pro to, co považuje za dokonale vysázený odstavec. No a
pokud by ho daný text nutil k tomu vysázet něco ohavného (příliš
veliká nebo malá mezera mezi slovy), tak to prostě odmítne udělat
a nechá přečnívající řádek (případně pokud dáte dokumentu option
draft, tak Vám tam ještě vysází ohavný černý obdélníček, abyste
to nepřehlédla). Pro vás to je potom znamením, že si máte sednout
a něco udělat s textem, aby se to dalo dobře zalomit. Nejprve
jsem se nad touto vlastností LaTeXu velice vztekal, ale když jsem
si zvyknul na to, že si musím prohlédnout log a něco udělat
s případnými overfull/underfull boxy, výsledkem je, že moje
výstupy jsou mnohem lepší.

	Hezký den

		Matěj

Matej Cepl, ceplma00 at yahoo.com
138 Highland Ave. #10, Somerville, Ma 02143, (617) 623-1488

My point was simply that such tax proposals [for Pigovian taxes
compensating for the transaction costs] are the stuff that dreams
are made of. In my youth it was said, that what was too silly to
be said may be sung. In modern economics it may be put into
mathematics.
	-- Ronald Coase
	   Notes on the Problem of Social Cost