přetékání řádku

Zdenek Wagner wagner at cesnet.cz
Thu Nov 15 11:49:08 CET 2001

On Thu, 15 Nov 2001, Simona Kotlarova wrote:

> Prosím, poradí někdo, jak vyřešit přetékání řádku v odstavci.
> Při zarovnání odstavce do bloku některé řádky vpravo jsou
> vpravo delší a nezarovnané.
>
> Latex asi nechce (?) rozdělovat slova.

Podle typografickych pravidel je nutno na novy radek prevest minimalni 3
pismena, avsak zvlaste v prvnim pripade to vypada na nedokonalost vzoru
deleni. Pokud mate opravdu zapnuto ceske deleni (\usepackage{czech}), pak
muzete explicitne naznacit deleni me\-sto pre\-sne. Dalsi vec je zmena
\tolerance. Bylo to popsano v nekterem ze Zpravodaju v clanku Phila
Taylora "Pragmaticky pristup k odstavcom" (slovensky preklad). Zacnu s
nastavenim:

\tolerance 9999

Pokud i zde je nejaky Overfull \hbox, pak musim pouzit nejake jine reseni
(napr. \emergencystretch nebo explicitne oznacit deleni nebo taky
modifikovat text).

Pak si vsimam zprav Underfull \hbox, hodnoty badness. Vezmu tu nejvetsi z
nich, predpokladejme, ze je to 3456. Pote nastavim:

\tolerance 3456
\hbadness \tolerance
\advance\hbadness -1

Po techto upravach by mel byt pouze jeden Underfull \hbox a zadny Overfull
\hbox. Pak zkusim zmensovat hodnotu \tolerance. Jakmile se objevi Overfull
\hbox, musim hodnotu \tolerance zvetsit. tim ziskam nejmensi hodnotu, kdy
radky vpravo nepretekaji. Pokud je tato hodnota pro me prijatelna, vyhodim
radek \advance\hbadness -1 a jsem hotov. Subjektivne jsem spokojen s
\tolerance 2500, ale muze to zaviset i na druhu textu, sirce sazby a
fontu. Pokud nejsem spokojen, musim naznacit deleni, ktere se ve vzorech
nenaslo, dat \emergencystretch, modifikovat text nebo nechat pro me
neprijatelne velkou hodnotu \tolerance jen v tom jednom problemovem
odstavci. Pokud radek vycniva jenom malo (max 1 pt), neni to videt a mohu
treba zvysit hodnotu \hfuzz. A kdyz sazim do uzkeho sloupce, vyuzivam
dalsi moznosti, kterou typograficka pravidla pripousteji, a to nastaveni
\righthyphenmin=2. Vyse uvedene parametry muzete menit v dokumentu
kdekoliv, ale \righthyphenmin musite nastavit az za \begin{document},
jinak se bude tykat anglictiny a pro cestinu se prepne zase na hodnotu 3.

Zdenek Wagner
e-mail: wagner at mbox.cesnet.cz  or  wagner at icpf.cas.cz

see also http://www.icpf.cas.cz/wagner/
         http://icebearsoft.euweb.cz