LaTeX to MS document

Lubos Kloc kloc at ipm.cz
Wed Nov 14 09:22:15 CET 2001

David Tesar wrote:

> Dobry den,
>
> take bych se to rad dozvedel ze stejnych duvodu, jako pan Rybicka. Pokud
> puvodni pisatel odpovedel soukrome, prosim tez o jednu kopii vysvetleni.
>
> Dekuji, David Tesar

Vazeni pratele,

  vidim, ze moje poznamka zaujala vice lidi, a to je dobre.
Bohuzel asi nejsem sto dostat plne Vasemu ocekavani;
nejsem pravnik a konkretni paragrafy neznam.
Pokusim se alespon vylozit princip, jak jsem ho ja pochopil.

   Jedna se o pravidla hospodarske souteze. Statni organy
nesmi do teto souteze zasahovat a zvyhodnovat jeden subjekt
(soukromou firmu) pred jinym. Takze nesmi nikoho nutit, aby
pouzival produkty nejake urcite firmy. Formaty souboru MS-Office
jsou proprietarni, to znamena ze jejich definice neni verejna, a
jini producenti softwaru je proto nemohou do svych produktu plne
implementovat. Pozadovanim techto formatu tedy statni organy
nuti obcany i jine subjekty pouzivat produkty MS (soukrome
zahranicni firmy), a to jim zakon nedovoluje.

   Krome toho se domnivam, ze kdyz MS poskytl sve produkty
ustrednim organum statni spravy za zvyhodnenych podminek,
(MSMT), spolehaje, ze tyto organi donuti pouzivat jeho produkty
i sve podrizene slozky, bylo by to v civilizovanych zemich
pokladano za korupci. (Vsimnete si v licencnich podminkach
US programu, ze pokud jsou tam nektere subjekty zvyhodneny,
vzdy jsou ze vsech zvyhodneni explicitne vylouceny vlada USA
a statni organy.)

   Pokud jsem o teto problematice s nekterymi institucemi diskutoval,
nikdo moje tvrzeni o nepripustnosti zasahu do volne hospodarske souteze
nezpochybnil. Vetsinou jsem se setkal s vymluvami "my to
nevyzadujeme, je to jen doporuceni, nam to zjednodusuje
praci ....". Obavam se ale, ze pri stavajicim stavu naseho
pravniho radu a soudnictvi nebude mozne prinutit nikoho
soudni cestou, aby se v teto veci drzel zakona. Pri
u nas typickem formalistnim pristupu k pravu se vzdy najde
nejaka formulacni klicka ci zadni vratka, ktera umozni
stavajici praxi udrzet. Zlepseni si snad lze slibovat
od vstupu do EU, tam se dodrzovani pravidel hospodarske
souteze bere vic vazne (a zvyhodnovani US firem nese nelibe).

Presto, pokud mate nekdo pristup k nejakemu pravnikovi, ktery
by byl ochoten tuto zalezitost precizne pravne zformulovat
a dodat i citace prislusnych paragrafu, i ja budu vdecen
za avizo.

                  S pratelskym pozdravem,

                           Lubos Kloc