Rustina - Ligatury

Petr Sojka sojka at informatics.muni.cz
Wed May 30 12:33:11 CEST 2001

On Wed, May 30, 2001 at 12:02:44PM +0200, A.Krsek at sh.cvut.cz wrote:
Zdravim.

> [...]
> Podla Cyrillic-HOWTO vyzerala byt cesta najmensieho odporu takto:
> ---[snip]---
> \input cyracc.def
> \font\tencyr=wncyr10
> \def\cyr{\tencyr\cyracc}
> {\cyr
> }\end
> ---[snip]---
> A teraz ten problem: TEX mi spaja kombinaciu 'ts' na 'c', nech robim,
> co robim. Nie ale hned. Ked namiesto tych troch bodiek napisem 16x
> slovo 'spravit{}sya', je to ok. Ak 17x, vo vsetkych slovach okrem

Toto je chovani TeXu, ktere povazuji za velmi neprijemne,
za nevhodnou vlastnost. Proc se tak deje, vyplyva z implementace
vicepruchodoveho radkoveho zlomu TeXu (snad to pujde v NTS
jednoduse zmenit). Magicka zmena chovani
(16x -> 17x) odpovida tomu, ze TeX na odstavec vyvolal druhy
pruchod, protoze se nevesel do \pretolerance,
a tedy rozdelil slova v odstavci, a proto pritom prazdne skupiny
vyeliminoval (IMHO spatne) jako nepotrebne a uz nevratil zpet,
a to prave zpusobuje aplikaci
ligacniho podprogramu. Prvni slovo v odstavci se nedeli, to vysvetluje
fakt, ze v prvnim slove odstavce ligatura neni.
Resenim je vkladat \- (pokud nechceme ligaturu a chceme delit
z duvodu slozeneho slova jako napriklad sef\-lekar). To je treba
zatim delat rucne ci preprocesingem nebo OTP v omeze,
dokud zase nebude v NTS ci necem podobnem moznost mit vzory na
svy ligatur resp. slozena slova apod (viz napr. nektere z mych
clanku v tugboatu).

Pokud na miste rusicim ligaturu nechceme delit, lze vkladat
napriklad \hskip0pt\nobreak, (ale casti slova se pak pro deleni
povazuji za samostatna slova s prislunymi nastavenim
\lefthyphenmin a \righthyphenmin).

> No a este jednu vec mam na srdci, co ma uz ale az tak nepali: Ten
> Washington font je strasny. Co som pozeral rozne cyrillic-patche
> do TeXu, tak vsetky potrebne subory (a teda vratane kvalitnejsich
> fontov) v texmf strome uz mam. Ako ich teda 'zapnut'? Upozornujem,
> ze NECHCEM menit vstupne kodovanie (na KOI8-R ci ine), ten anglicky
> opis znakov azbuky mi vcelku vyhovuje - az na problem vyssie.

To zalezi na konkretnim fontu. Pokud u fontu zustavaji stejne ligacni
programy a kodovani jako u wncyr, mela by byt pouzitelna stejna
transkripce.

S pozdravem
Petr Sojka