TeXove systemy a editory (fwd)

Miroslav Fikar fikar at cvt.stuba.sk
Tue May 29 09:40:16 CEST 2001

Pripajam sa k myslienke pana Bitta:
> Najdolezitejsie je zvolit si dajaky vhodny editor z ktoreho postupom
> casu "vyzmykam takmer vsetko".
Ak mozem prispiet svojou troskou do mlyna, tiez som presiel za asi 10
rokov rozlicnymi editormi pri pisani (nielen) odbornych clankov.
Postupne som zacal hladat taky, co je podporovany a vyvijany niekym inym
ako mnou, lebo to zaberie vela casu. Skusal som to s WinEdt, ktory sa mi
tiez celkom pacil, ale nakoniec som skoncil na NT porte Emacsu. Zaciatky
s nim boli tazke, ale to iste moze asi povedat kazdy nadsenec TeXu,
takze ako argument to moc neobstoji. Mam s nim len jeden problem: zda sa
mi, ze je nemozne z neho "vyzmykat takmer vsetko". Teraz ho pouzivam pri
programovani v C, upravovani www stranok a samozrejme pri TeXu. Tu ho
pouzivam s MikTeXom. V spolupraci s emacsovskymi balikmi auctex,
cdlatex, reftex sa mi zda byt neprekonatelny v porovnani s ostatnymi
TeXovskymi editormi. Samozrejmostou je napojenie na vsetky mozne
programy k TeXu ako bibtex, spell, ...
Najvacsou vyhodou je, ze ho vyvija a kontroluje vela ludi a tym je
zabezpecena aj jeho buducnost.
A teda, ak to niekto chce skusit, nech sa neda odradit pociatocnymi
problemami, tazkostou pri rozchodeni, 500 stranovym zakladnym manualom a
kombinaciami klavesovych skratiek. Newsgroupy budu stat pri nom a
vysledok bude stat za to.
M. Fikar

Dr.Ing. Miroslav Fikar
Associate Professor, Department of Process Control
Faculty of Chemical Technology, Slovak University of Technology in
Bratislava
Radlinskeho 9, 812 37 Bratislava, Slovak Republic
E-mail: fikar at cvt.stuba.sk, Url: http://www.ka.chtf.stuba.sk
Tel: ++421(7) 59.325 354, Fax: ++421(7) 52.49.64.69