TeXove systemy a editory (fwd)

Ladislav Bitto geoflabi at savba.sk
Tue May 29 08:39:14 CEST 2001

On Mon, 28 May 2001, Jaromir Kuben wrote:

> navic. Rici o necem, ze je nejlepsi a jediny spravny, je asi velmi
> zjednodusujici.

Podla mna pan Kuben ma pravdu. Obecne sa neda povedat, ze ktory editor je
najlepsi. Najdolezitejsie je zvolit si dajaky vhodny editor z ktoreho postupom
casu "vyzmykam takmer vsetko". Pamatam sa ako by to bolo vcera, ked mi dakedy
v r. 1990 kolega ukazal TeX (doniesol to z USA). Po mesiaci som vedel, ze toto
je nieco v com budeme tie nase clanky (s rovnicami, tabulkami, obrazkami)
pisat. Ovladla ma taka sila, ze som sa ani nepytal, ci existuje nato dajaky
editor, ktory by zjednodusil pisanie zdrojoveho textu. Pisat pre LaTeX texty v
jednoduchom editore je fakt otrasne a myslim si, ze to odradilo vela ludi. Aj
ked som na zaciatku nevedel, ze ako nato, ta sila mi pomohla, ze som si taky
editor naprogramoval. Sustredil som sa nato, aby mi co najviac pomohol pri
samotnom pisani zdrojoveho textu (a potom samozrejme aj pri ladeni). Ked sa
objavili Pentia, uz sa dalo casovo zvladnut automaticke prehladavanie slovnika
s automatickou ponukou. Mam tam nad 5000 (slovom pattisic) preddefinovanych
formul (kde moze byt aj viac slov, casti rovnic..... ), ktore mi pri pisani
automaticky ponuka. Takze teraz mozem povedat, ze ked mam napisat 20 stran, tak
v skutocnosti napisem tak 6-7. Aj ked viem, ze o stranu vyssie je velmi
podobna rovnica, uz ju nehladam, neoznacim, nevratim sa, nevlozim, nehladam
rozdiely, neopravujem -- rovno ju v pohode a velmi rychlo napisem.

Takze ako pan Kuben pise v inom maile, tiez som investoval dost casu do toho
svojho editora a zatial nevidim dovod, aby som ho opustil. Teda na zaver:
kazdy by si mal najst ten svoj (na TeX prisbosobitelny) editor a pri praci
postupne z neho "vyzmykat co sa da".

Zdravi
Ladislav Bitto