PostScriptove fonty do TeXu: jak na to?

Petr Olsak olsak at math.feld.cvut.cz
Mon May 14 09:20:44 CEST 2001

On Sat, 12 May 2001, Libor Chocholaty wrote:

> Dobry den,
> koupil jsem si par fontu ze Stresovicke pismolijny (www.pismolijna.cz) a
> snazim se je korektne nainstalovat do TeXu. Pokud se jedna o anglicke
> rezy, jde to. Tedy, jde to, ze ty fonty dokazi dostat na tiskarnu. Co
> nejde:
> 1.    ligatury
> 2.    ceske verze techto fontu (pry jsou podle unicode??)

Nektere veci se vraceji jako bumerang.

Asi pred dvema lety jsem se s panem Stormem (zrejme majitelem a jedinym
zamestnancem Stresovicke pismolijny dohromady) snazil dohodnout, ze na sve
CDcko prida TeXovou podporu svych fontu. Nabidl jsem se, ze tu podporu
udelam a ze ji rovnez (samozrejme bez vlastnich fontu) zverejnim jako free
na Internetu. Mu to udela reklamu na jeho fonty. Jedine, co jsem po nem
k tomu ucelu chtel, byla kompletni sada jeho fontu, abych to podle ni mohl
udelat, pricemz jsem prohlasil, ze to samozrejme nebudu dale sirit.

Nerikal ze ne, ale ze ma moc prace a ze nekdy zavola. Nekolikrat jsem spis
ja volal jemu nez on me, az me to prestalo bavit. I ja mam moc prace.
Ach jo.

Zamerime-li se jen na dodane afm a pfb (coz je jedine, co pro TeX
potrebujeme), pak ty fonty samozrejme s UNICODem nemaji nic spolecneho.
Fonty jsou udelany tak, ze jmena procedur fotnu neodpovidaji znakum, ktere
tyto procedury kresli. Mel jsem moznost to vyzkouset na jedne rodine fontu
Jannon. Abych ji zprovoznil s TeXem, musel jsem si vytvorit specialni
kodovaci vektor storm.enc, ktery obsahoval ty nesmyslne nazvy posazene do
mysluplnych pozic. Pokusil jsem se pana Storma upozornit, ze takto se
Type1 fotny nedelaji. Skutecnost, ze to chodi v sazitkach jeho zakazniku
jeste neznamenna, ze ty fonty jsou spravne. Zjistil jsem ale, ze s panem
Stormem nema cenu diskutovat o technickych zalezitostech, ze na to ma
nejakeho kolegu, jehoz jmeno prede mnou nikdy nezminil. Takze i tato
diskuse se postupne vytratila.

Vidim toto mozne reseni: pokud se objevi vice TeXistu se zajmem o koupi
jeho fontu s tim, ze tito TeXiste durazne upozorni, ze to budou kupovat az
pote, co bude udelana TeXova podpora, mozna to pana Storma primeje znovu
k tomu, ze "mi zavola". Mohu potvrdit, ze jsem stale ochoten se jeho fonty
pri zarazovani do TeXu zabyvat a vytvorit TeXovou podporu (tfm, vf, enc)
za stejnych podminek, jako jsme se kdysi dohodli.

Petr Olsak