Dotaz na ligatury

Zdenek Wagner - Ustav chemickych procesu AV wagner at cesnet.cz
Wed Mar 7 14:06:49 CET 2001

On Wed, 7 Mar 2001, Richard Sima wrote:

> 	Dobry den,
>
> 	obratil se na mne kamarad s dotazem tykajici se tvorby a pouzivani ligatur:
>
> Ma font, ve kterem jsou vytvoreny ligatury. Kde a jak se TeXu sdeluje, ze muze pouzivat tyto ligatury, napr. ze "---" vede na znak \charXYZ?
>
> 	Ja jsem nikdy font nevytvarel a uzivani ligatur nechavam na TeXu. Ale i presto jsem se pokousil hledat odpovedi v TeXbooku, ale neuspel jsem, resp. jedine misto ktere jsem nasel je v uvodu 9. kapitoly.
>
> 	V prohledavanem archivu CSTUGu jsem nasel pouze clanky, ktere popisuji, ze ligatury je mozne delat, ale uz ne jak.

TeXbook asi tuhle informaci skutecne nema, spise bych doporucil
Metafontbook. Informace o ligaturach je obsazena v TFM souboru a TeX si to
precte sam od sebe. Pokud vytvarite font Metafontem, pak jsou k tomu
urcene prikazy, ktere ligatury vytvareji (z hlavy si je nepamatuji). Pokud
prevadite PS font, pak AFM obsahuje informace o ligaturach a program
afm2tfm prenese prislusne informace do TFM. Pokud mate TFM ziskany jinak,
font ma ligatury a v TFM to neni poznamenano, pak si prevedte TFM na
lidsky citelnou formu PL programem tftopl, doplnte (LIGTABLE) s
odpovidajicimi informacemi a programem vptotf vytvorte novy TFM. Vice o
tom napsal Petr Olsak v knize Typograficky system TeX. Pro inspiraci si
vezmete treba font cmr10, prevedte si jej na PL a podivejte se, jak ty
prikazy vypadaji.

> 	Predem dekuji za odpoved,
>
> 		Richard Sima

Zdenek Wagner