Dělení slov s pomlčkou

Petr Sojka sojka at informatics.muni.cz
Sat Jun 23 00:59:40 CEST 2001

On Sat, Jun 23, 2001 at 12:37:54AM +0200, Stanislav Rataj wrote:
Dobrý den,
> špatně se mi zalamuje slovo, které obsahuje dlouhou  pomlčku, např.
> 32--bitové
> Ponecháno na konci řádku zalomí se tak, že na prvním řádku zůstane 32--
> a na druhém řádku pokračuje bitové. Já však potřebuji mít celé slovo
> pohromadě,
Kdyz pominu dotaz proc dlouhou pomlcku, tak nedeleni souslovi se docili
napriklad takto: \mbox{32--bitové}.

Zakazani zlomu na urcitem miste pak napriklad takto, pricemz bitový
se nepřestává dělit:
32--\hskip0pt\nobreak bitový

> nejvýše jej rozdělit někde uprostřed slova např. 32--bito\-vé. Zároveň chci
> mít konec řádku zarovnaný, takže mi nepomůže ani vložit před uvedené slovo
> nějaký \hfill.
Problemy se zarovnanim praveho okraje se obecne resi bud
-- upravou textu, je-li to mozne
-- umoznenim tretiho pruchodu algoritmu zlomu odstavce nastavenim
   \emergencystretch na kladnou hodnotu
-- zvetsenim \tolerance (v LaTeXu pak pro nastaveni extremnich
   hodnot slouzi \sloppypar pripadne (brrr) \sloppy)

> Nevíte někdo, jak CSLaTeX k něčemu takovému donutit?
> (uvedením tvaru 32--bito\-vé ve vzoru pro dělení \hyphenation rovněž
> nepomohlo.)
To byste musel nastavit \lccode ligatury -- (prip.  cislic) na kladnou hodnotu.

> Předem děkuji za odpověď.

Rado se stalo.

S pozdravem
--ps