Program pro dělení slov při tisku braillova písma

Petr Sojka sojka at informatics.muni.cz
Fri Jul 27 12:47:21 CEST 2001

On Wed, Jul 25, 2001 at 11:14:11AM +0200, David Antos wrote:
> [...]

Podivejte se na clanek DVIBraille ve Zpravodaji CSTUG 1-3/2000
od J. Tesare. Tam resi presazeni textu extrahovaneho z dvi
souboru (vcetne deleni slov), tedy slozitejsi problem.

> [...]
> Sojkou pro SLT 2001 a podrobne v TeXbooku, appendix H nebo v TeXbooku
> naruby (coz z toho nejspis doporucuji :-), spousta prikladu). Pokud
> potrebujete pouzit jen vzory deleni slov a podle nich delit, postacila
> by Vam snad knihovna Jana Pazdziory pro tyhle veci, je to v Perlu a k
> nalezeni na CPANu (hledejte podle TeX, moc toho nebude). S externim
> programem pro zlom odstavce to bude asi trochu horsi, je to komplikovana
> zalezitost. Pan Pazdziora tusim implementoval prototypovy system, na
> kterem zkousel nejake veci ohledne zlomu (opet v Perlu), ale nevim, jak

Toto bylo pouzito v dvibraille.

> [...]
> radcich a tisknutych znacich a ty posilat na tiskarnu. (Samozrejme by to
> chtelo nastavit parametry sazby na pevne mezery a podobne.)
> Nejsem si ale zcela jist, zda by vysledek odpovidal vynalozene praci.
> Pokud jde o znaky pevne sirky s mezerami pevne sirky, mam pocit, ze by
> mohlo byt mene pracne zkombinovat Adeltonovu knihovnu pro deleni slov
> s UNIXovou utilitou fmt. Je to jen napad, tak to prosim berte :-).
> Dost zavisi na tom, co umi to vystupni zarizeni, aby se nechodilo s
> kanonem na vrabce. On to ale uplne vrabec nebude...

Kdyz s kanonem na vrabce, pak:

napiste si rouru pouzivajici tex a dvi2tty, kde v texu
nastavite neproporcionalni font bez ligatur a vhodne
deleni a siri stranky na potrebnych 30? znaku.
vysoce portabilni, na cca 10 radek maker kodu, free
software.

--ps